Морският трафик продължава да се пренасочва от Суецкия канал и Червено море, а отрицателното въздействие от атаките на хутите се засилва, според датския конголомерат A.P. Moller-Maersk (Maersk). Нападенията срещу корабоплаването, осъществявани от подкрепяните от Иран йеменски бунтовници хути, прекъснаха жизненоважен за търговията маршрут, което доведе до повишаване цените за превоз на товари и до сериозни забавяния при обработката на кораби в азиатски пристанища.
Според данни на Maersk, разпространени от “Ройтерс” в края на седмицата, броят на преминаващите през Суецкия канал кораби е намалял с 66%. „Тези прекъсвания доведоха до преконфигуриране на услугите и до промени в обема, натоварвайки инфраструктурата и водейки до претоварване на пристанищата, закъснения и недостиг на капацитет и оборудване“, според датската корпорация.
През юли Maersk заяви, че прекъсванията в контейнерните превози на компанията през Червено море се е разширило отвъд морските търговските пътища между Далечния изток и Европа до цялата му глобална мрежа и предупреди за „каскадно въздействие“. „Срокът за облекчаване на тези смущения и връщане към „нормалното“ остава несигурен“, коментираха сега от компанията. В същото време Maersk посочва, че търсенето на контейнерни превози остава стабилно.
Maritime.bg припомня, че в същото време авторитетното издание “Лойдс лист” установи след анализ на данните, че броят на преминалите кораби през Баб ел Мандеб се е увеличил за месец август. Би било разумно да се очаква, че броят на преминаващите през Червено море кораби ще намалее, но около 850 кораба са преминали през протока през август, според изданието.
От края на миналата година йеменската “Ансар Аллах” провежда атаки срещу корабоплаването в Червено море, като отговор на “геноцида, който Израел провежда срещу палестинския народ”. От началото на военните действия между Израел и Хамас и към края на август т.г. са убити над 40 хиляди палестинци, а други около 100 000 са ранени. Убити бяха и 116 журналисти и 224 хуманитарни работници. Хутите проведоха в отговор над 100 атаки срещу търговски кораби, убиха трима моряци, потопиха 2 търговски кораба, а след една от последните им атаки има опасност за допускане на пълномащабен разлив в Червено море от танкер SOUNION, който може да причини екологична катастрофа с глобален мащаб. В ръцете на групировката остава екипажът на автомобиловоз GALAXY LEADER с български капитан и старши помощник-капитан.
И докато Maersk сега казва, че въздействието от атаките в Червено море продължава да се засилва, контейнерните превозвачи отбелязват рекордни печалби, достигащи до над 10 млрд. щ. долара през второто тримесечие на годината, според данни на “Блумбърг”. Нетните печалби на конгломерати като Maersk и Cosco нарастват почти двойно спрямо първото тримесечие на годината. Сегашният ръст все още е далече от реализираните “експлозивни” печалби от времето на пандемията, но контейнерните превозвачи се възползват от положителните фактори при търсенето и предлагането.