Кения, най-голямата икономика на Източна Африка ще инвестира около 25 млрд. щ. долара в изграждане на второ пристанище, тръбопровод за транспортиране на петрол и пътища, които ще „отворят” търговията с нефт и газ.
Правителството на Кения се договори с богатия на петрол Южен Судан да бъде построен тръбопровод с обща дължина 2,000 км., който да достига до севернокенийския крайбрежен град Ламу. През месец март т.г. започнаха най-ранните строителни работи, които включваха дейности по освобождаване на площи за изграждане на дълбоководно пристанище, което да обслужва страната, Южен Судан, Етиопия и Уганда.
Планираният северен коридор може да осигури на Южен Судан алтернативен транспортен път за експортирания петрол, различен от този през Судан. По-рано през година това доведе до диспут между страните в региона, в който се стигна до извод, че новата ситуация може да разпали война. Двете нации заедно разполагат със залежи за 6,7 млрд. барела суров петрол, трети по големина, след Нигерия и Ангола.
„Този масивен проект се равняван на около 2/3 от БВП на страната”, заяви Марк Бохлуд, икономист в HIS Global. Според други икономисти, проектът може да осигури неочакван растеж за страните от региона, заради сегашното „господство” на порта в Момбаса. Освен положително влияние над индустрията, строителството на втори порт в Кения ще повлияе и над местното земеделие.
Според Световната банка, икономиката в Кения ще усети 4-5 % ръст за следващата година. В момента основни двигатели за нея са търговията с чай и туризмът.
През миналия месец правителството на африканската страна откри търг за проектиране и строителство на първите три кейови места в Ламу. Изграждането ще се финансира чрез продажбата на 13 млрд. инфраструктурни облигации за 5 години, като общата стойност на боновете е 154,4 млн. щ. долара. Страната продаде, само за периода от септември м.г. до февруари т.г., 37,2 млрд. облигации, които са 12-годишни и имат средна доходност от 16,64%, според централната й банка.
”За нас в момента е най-важно да сме екстремно атрактивни в глобален контекст и да доведем в страната инвеститори”, заяви Алу-Кан Сачу, изпълнителен директор на базираната в Найроби инвестиционна компания Rich Management.
Очаква се до 2016 година в страната да бъдат построени мощности за обработка на насипни, генерални и контейнеризирани товари. Кения планира да построи 32 корабни места до 2030г. с капацитет за обработка на 24 млн. тона товари годишно. Така според 19-членния Общ пазар на Източна и Южна Африка ще бъдат задоволени 40% от локалните пазари.
Очаква се частни оператори да бъдат привлечени за управлението на порта в Ламу. Това заяви Петер Оремо, който е проектен мениджър в кенийските портови служби. По думите му не се предвижда разширяване на мощностите на пристанището в Момбаса, тъй като то е ограничено от дълбочините на каналите си.
Изданието „Стандарт” в Найроби съобщи, че компанията Toyota Tsusho Corp. е предложила изграждане на тръбопровода, който ще се строи заедно с пристанището, на цена от 5 млрд. щ. долара. Според вестника в надпреварата за поръчката ще се включи и държавната China National Petroleum Corp., която е една от трите най-големи компании сондиращи за нефт в Южен Судан.
Междувременно туристическият бизнес в Ламу изрази своето несъгласие с изграждането на пристанищни мощности в района. Според местните туроператори, не само бъдещото мега-пристанище, но и ситуацията в Сомалия ще окажат негативно влияние над туризма. Освен от туристическия бранш, против проекта се обявиха екоактивисти и живеещи в района на Ламу.
В същото време правителствени представители заявяват, че проектът ще бъде изключително ползотворен, а инвестициите – бързовъзвръщащи се. Правителството съобщи, че вече се водят и разговори с инвеститори, които да осигурят изграждането на сухопътните връзки.
Maritime.bg – Пристанища