Кремъл не е запознат с обвиненията, отправени от Киев, че Руската федерация уж е поразила търговски кораб, превозващ зърно, във водите на Черно море. Това заяви говорителят на руския президент Дмитрий Песков. В четвъртък Володимир Зеленски обяви в социалните си канали, че “Русия е отговорна” за атака срещу търговски кораб. Това съобщение на украинския президент дойде след провалена операция на морските специални части за поемане на контрола над руската платформа КРИМ-2 във водите на Черно море. При нея бяха убити най-малко 80 украински военнослужещи от елитните части за морски специални операции. Защо те са изпратени на изглеждащата “самоубийствена” мисия, Киев не даде никакъв отговор и не коментира случая.
Във вчерашния ден е поразен плаващият под флага на Сейнт Китс и Невис бълкер AYA (IMO: 9117868), извършвал преход от Черноморск с направление към Египет. Представители на специализираната в морската сигурност компания “ЕОС” не изключиха възможността корабът да е поразен при атака от руски стратегически бомбардировач ТУ-22М с противокорабна ракета Х-22 “Буря”. Към момента не може да бъде потвърдено по независим път кой стои зад атаката.
Няма пострадали моряци от 23-членния сирийски екипаж на бълкера с дедуейт 27239 т., построен през 1997 г. и менажиран от базираната в Пирея, Гърция, компания “VRS Maritime”. В момента корабът се намира на около 20 морски мили източно от Констанца, Румъния.
Инцидентът предизвика безпокойство относно сигурността на корабоплаването в Черно море, което бе засегнато и от минната опасност. Заплахата от мини остава, макар Украйна да изтегли повечето си минни полета след август м.г., когато обяви собствен зърнен коридор. Именно украинските минни полета, разположени във водите край морските пристанища на Украйна, бяха основна причина за появата на дрейфащи мини в почти всички райони на морския басейн, вкл. край България.
Непосредствено след инцидента с бълкер AYA, който заглуши медийно касапницата край платформата КРИМ-2, последва остра международна реакция, насочена срещу Русия, широко отразена от международните агенции. Към момента Украйна не е предоставила категорични доказателства в подкрепа на твърденията, че именно Русия е атакувала търговския кораб и не може да бъде изключена категорично версията, че е възможно да става дума за “приятелски огън” от Въоръжените сили на Украйна.
Силно впечатление направи, че представители на Киев заявиха, че “корабът е атакуван в румънски води”, което предизвика публичен отговор от Морската администрация на северната съседка, която отхвърли като недостоверно това твърдение. Румънската Морска администрация обяви още, че от AYA не е подаван сигнал за бедствие.
Последва незабавна реакция от Посолството на САЩ в Украйна, а ръководителят на дипломатическата мисия в Киев Бриджит Брик е цитирана да “осъжда решително руския удар”. “Тази атака е грубо нарушение на международното право, което застрашава глобалната продоволствена сигурност”, пише тя в Х.
Последваха и изказвания на Министерството на външните работи на Румъния, в които случаят с AYA е определен като „безпрецедентна ескалация“. „Това събитие представлява безпрецедентна ескалация на действията на Руската федерация в незаконната и неоправдана война, която започна срещу Украйна. Преднамереното нападение срещу търговски кораб е сериозно нарушение на правилата на международното хуманитарно право, което регламентира воденето на война по море“, коментират от румънското министерство, цитирани от агенция “Аджерпрес”.
Луминица Одобеску, външен министър на Румъния, междувременно провежда телефонен разговор с държавния секретар на САЩ Антъни Блинкън за регионалната сигурност в Черно море. Блинкън е цитиран от пресслужбата на МВнР на Румъния да казва, че САЩ ще защитават всеки сантиметър от територията на съюзниците.
Междувременно тече възстановяване на Фериботния комплекс в Кавказ, след поредна атака от страна на Украйна срещу търговски кораби, за които твърди, че участват или са участвали в доставки на оръжие, горива и провизии за руската армия в Крим. През последните месеци Въоръжените сили на Украйна проведоха редица атаки срещу търговски кораби, като в нито един от случаите не бяха осъдени от международната общност.