Контейнерните терминали на пристанища в източната част на Средиземно море са сред най-засегнатите от кризата в Червено море, започнала в края на миналата година след отвличането от хутите на автомобиловоза GALAXY LEADER с български капитан и старши помощник-капитан, последвано от над 100 атаки срещу търговски кораби. Този извод може да се направи от доклад на “Sea Intelligence”, в който се разглежда въздействието на кризата върху броя на посещенията на контейнеровози в дълбоководни терминали в региона. Събраните данни разглеждат терминали в Източното Средиземноморие, Аденския залив и в самото Червено море.
Докато общият брой месечни посещения в дълбоководни пристанища в Източното Средиземноморие вече имаше тенденция надолу преди кризата в Червено море, спадът на месечна база през януари 2024 г. беше доста значителен с -22%. Спрямо средната стойност преди кризата, спадът през 2024 г. е -33%. Подобен спад от -33% на средните месечни посещения на контейнеровози се наблюдава и в терминали за Аденския залив, които намаляват от приблизително 100 на месец до 60-70 през 2024 г.
Подобно на ситуацията в Средиземно море, броят на корабите, влизащи в пристанища в региона се възстановява, макар и много бавно. Червено море видя най-сериозното въздействие от кризата с -85% спад на средния брой посещения в дълбоководни пристанища през 2024 г. – от над 200 на месец до под 40 през януари-юни 2024 г.
В Червено море най-засегнати са пристанищата Джеда и Крал Абдула. В Средиземно море най-засегнати са пристанищата Пирея и Порт Саид, докато в Аденския залив Салала отбеляза спад на посещенията в дълбоководни терминали с близо -50% през януари-февруари 2024 г.