Индийските власти търсят подкрепа от най-големите корабостроителни гиганти в света, по-специално в Япония и Южна Корея, с надежда страната да стане виден играч на световния корабостроителен пазар, при ремонта и поддръжка на кораби, предаде индийският вестник “Минт”. Според амбициозен план на Ню Делхи, страната трябва да влезе в челната десетка до 2030 г. и в челната петица на най-големите корабостроителни центрове в света до 2047 г. Сега южноазиатската република заема 22-ро място в тази класация.
Страната иска да повтори опита от националната „автомобилна революция“ и в корабостроителната индустрия. През 80-те години Ню Делхи покани японската корпорация Suzuki да създаде съвместно предприятие в Индия, Maruti Suzuki, което предизвика безпрецедентен растеж в този сектор на индийската икономика.
Сега властите на страната си поставят за цел да увеличат дела си в световното корабостроене от по-малко от 1% до 5% или повече, за да гарантират постигането на целите за икономически растеж и развитие. Очаква се по този начин националният корабостроителен сектор да подкрепи не само индийските корабособственици, но и да се конкурира с корабостроителите от Китай, Япония, Виетнам и Южна Корея, които глобално доминират в индустрията, чийто общ оборот се оценява на приблизително 70 милиарда долара. В същото време световният пазар за ремонт на кораби се оценява на около 12 милиарда долара.
Индийска делегация вече се е срещнала с представители на властите и корабостроителните корпорации на Южна Корея, за да обсъдят интереса на Сеул да инвестира в създаването на заводи по проект, предложен от Ню Делхи за формиране на съответните индустриални „мегапаркове“. Подобна комуникация тече и с японската страна.
Индийското морско министерство отбелязва пред вестника, че както финансирането за изграждането на такива съоръжения, така и трансферът на технологии към индийската страна се обсъждат със Сеул. Три крайбрежни индийски щата вече са изразили готовност да предоставят територии за строителство на корабостроителни и кораборемонтни клъстери.
Възможно е Индия да привлече по този проект световни корабостроителни гиганти като южнокорейските компании Hanwha Ocean и Samsung Heavy Industries, както и японските Mitsubishi Shipbuilding и Mitsui Engineering & Shipbuilding.
В момента в Индия има 28 корабостроителници. 6 от тях се управляват от федерални правителствени организации, 2 от правителства на индийски щати, а останалите 20 от частни компании.