Близките на моряците от кораб “Св. Николай” (IMO 8518077) дадоха пресконференция във Варна. Да днешния ден се навършва месец от арестуването на плавателния съд, плаващ под флага на Република България.
Близките заявиха, че на срещата с премиера Бойко Борисов той им гарантирал, че след завръщането на министъра на вътрешните работи Цветан Цветанов от Испания, ще бъдат приети от него и отговори на техните въпроси ще бъдат дадени. Министър Цветанов обаче не дава никакви индикации за предстояща среща със семействата, а самите те заявиха, че настояват такава да бъде проведена.
В пресконференцията участие взе и к.д.п. Костов от Българската асоциация на морските капитани и Николай Туртов – главен механик на кораб “Ина”, който бе задържан в Гърция.
Моряците са в добро състояние
Всички моряци от кораб “Св. Николай” са в добро състояние, заявиха близките. Те казаха, че българите са били преместени във временен затвор в Мадрид, Кралство Испания.
“Желанието на моряците е да бъдат съдени в Мадрид. Условията в затвора са добри, както и отношението към тях”, заяви дъщерята на готвача на “Св. Николай”, Магдалена Димитрова. По думите й на всички от кораба са осигурени здравни грижи, преводач и достъп до телефони за връзка със семействата в България.
“Всички са в добро здраве и със силен дух! Целият екипаж е с дългогодишен опит и са отлични професионалисти, в тази връзка е недопустимо те да са организатори и трафиканти по своя воля”, смята младата дама.
Близките изразиха своята позиция, по повод появилите се коментари, че моряците са финансово затруднени и затова са приели работата в компанията на Дойчин Дойчев. Те определиха тези твърдения като напълно несъстоятелни.
Среща с Дойчин Дойчев
Близките на моряците разказаха и за срещата си с управителя на “Сийборн Трейд” ООД – Дойчин Дойчев. Те заявиха, че медии не са присъствали, тъй като срещата не е била предварително планирана. В разговора с Дойчин Дойчев е станало ясно, че откритите в паралелното разследване на близките факти се потвърждават от него.
Собственик на кораб “Св. Николай” (бивш “Бургас 3”), преди неговото преименуване е била компанията НОВЕТА. След осъществяване смяната на името на плавателния съд, собствеността над него е прехвърлена на дружеството Норд Пул. Последната компания е регистрирана във Великобритания, както Maritime.bg разкри – на 26 юли т.г.
“Зад двете фирми стоят съдружниците на г-н Дойчин Дойчев в компанията “Борд Марин” ООД”, каза Ивалина Атанасова, цитирайки собственото разследване на близките и потвърждението на този факт от Дойчин Дойчев.
Чартьор на кораба е компанията Привияти, която по думите на Дойчев, казаха близките, е регистрирана на Британските Вирджински о-ви. Зад нея стоят капитали на компанията Нотингам Холдинг.
На срещата с близките, управителят на фирмата-оператор “Сийборн Трейд” ЕООД Дойчин Дойчев е обяснил, че представител на чартьора е британският гражданин Джеймс Андерсън, който обаче имал паспорт от ЮАР.
Дойчев потвърдил информацията, че кораб “Св. Николай” е отдаден на беър боут чартър, добавяйки, че не е длъжен да обявява това, както някои специалисти коментират от седмици.
Всъщност компанията Привияти е чартьор на двата кораба менажирани от бургаската фирма. Договорът за “Св. Николай” е подписан още през март, коментираха близките.
Близките не знаят към кого да заведат дело за заплатите
Моряците от кораб “Св. Николай” не са получавали възнаграждения с месеци, заяви съпругата на боцмана на плавателния съд Антоанета Николова. По думите й първоначално част от моряците на заловения кораб са били изпратени на другия съд, менажиран от “Сийборн трейд” – “Варна 5″(сега “Св. Георги”) . Моряците тръгнали от България на 23 март т.г. Втората група от тях отпътуват няколко дни по-късно. Впоследствие част от екипажа на “Варна 5” била изпратена на “Бургас 3” (сега “Св. Николай”). Прехвърлянето станало на 31 юли.
“Договорите (преди тръгване от България, б.р) са сключени на пейка, на крак със “Сийборн трейд”, “Борд Марин” и “Новета”. При смяната на името на “Бургас 3” екипажът е бил задължен да сключи договори с “Норд пул”, заяви Николова. По думите й, потвърдени и от останалите близки, възнаграждения моряците не са получавали. По време на срещата с Дойчин Дойчев били уверени, че договорите са сключени с Привияти, а той обещал, че ще предостави копия на договорите.
“Не можем да заведем дело, защото не знаем към кого и какво да претендираме”, заяви още Николова.
Съвпадения
Главният механик на кораб “Ина”, който бе задържан през миналата година в Република Гърция заяви, че има няколко пресечни точки между двата случая. По думите му първото съвпадение е адресът на регистрация на чуждестранните компании-собственици на корабите “Св. Николай” и “Ина”. Дружествата “Норд пул” и “Ростов транспорт” са регистрирани на адрес “Катлийн роуд” 19, Лондон.
“Трябва да се разбере, че тези фирми са създадени да работят за едно нещо, да лъжат държавата, да лъжат моряците и да си заличават следите, чрез многоходовите операции на прехвърляне”, каза Туртов.
Той не изрази своето неразбиране към факта, че все още държавата позволява съществуването на такива дружества, въпреки, че и в двата случая е много лесно да бъде установено как са били регистрирани те и кои са хората седящи зад тях.
“Интересът на държавата, ако държавата е правителството е коренно различен от вашия”, предупреди близките на моряците от “Св. Николай”, механикът Туртов.
Българин бил на борда на кораба дни преди ареста все още не е разпитан
Това е установило паралелното разследване на близките на моряците. Те отказаха да назоват кое е лицето, което визират, но уточниха, че става дума за български гражданин, който е бил на кораба преди ареста. Съпоставяйки думите на министър Цветанов с информацията, която са добили те заявиха, че “товарът” най-вероятно е бил на кораба, когато там е бил въпросният човек.
Защо няма друг товар?
На този въпрос близките смятат, че има само един логичен отговор, а именно, че липсата на товар води до липса на документация. Липсата на документация от своя страна води до липса на получател на товара.
“При наличието на друг товар, ще трябва да има и документ с получателя, до когото ще стигнат разследващите, ако корабът бъде заловен. В тази ситуация, цялата отговорност за кокаина пада върху екипажа. Това е една добре подготвена схема, съобразена и с евентуален провал на транспортирането, при който да няма улики срещу никого, освен срещу екипажа”, заяви близката на к.д.п. Иван Станчев, Ивелина Атанасова.
Maritime.bg – България