Пристанищни работници от цялото Източното крайбрежие на САЩ, както и по крайбрежието на Мексиканския залив, започнаха стачка днес, предаде Ройтерс. Причина за протестите са разминавания във възнагражденията на работниците в новия колективен трудов договор. Стачката блокира вноса и износа на всякакви стоки – от храни до автомобили през десетки пристанища от щата Мейн до Тексас. Икономисти предупредиха, че стачката ще струва на икономиката на САЩ милиарди долари дневно, ще застраши работните места и ще подхрани инфлацията.
Профсъюзът ILA, представляващ 45 000 пристанищни работници, преговаряше с Морския алианс на пристанищните организации (United States Maritime Alliance – USMX) и директни работодатели, обслужващи Източното крайбрежие на САЩ и крайбрежието на Мексиканския залив за нов шестгодишен договор преди крайния срок на 30 септември.
“В резултат на изтичането на основното споразумение между Морския алианс и ILA, има спиране на работата в пристанища в щата Вирджиния и други пристанища в САЩ по Източното крайбрежие и крайбрежието на Мексиканския залив”, съобщава пристанищната власт на Вирджиния.
От двете страни не отговориха веднага на искания за коментар.
Някои работодатели, сред които операторът “Мерск” (Maersk), както и дъщерната му компания за транспорт и логистика “Ей Пи Ем Търминалс” за Северна Америка, не са предложили подходящи увеличения на заплатите или са се съгласили с исканията за спиране на проектите за автоматизация в терминалите, заяви Харолд Дагет, президент на профсъюза.
Първото предложение на синдиката в преговорите беше за 77 на сто увеличение на заплатите за новия шестгодишен договор, като е необходимо да се компенсира инфлацията и годините на малки повишения и пълна забрана на автоматизацията. Морският алианс на пристанищните организации заяви снощи, че е предложил повишение на заплатите с близо 50 на сто и да запази ограниченията за автоматизация от стария договор. Все още не е ясно колко са далеч двете страни до постигане на споразумение, допълни Асошиейтед прес.
Стачката е първа от 1977 г. насам и буди притеснения сред предприятията, които разчитат на морския транспорт, за да изнасят стоките си или да осигурят решаващ внос. Стачката засяга 36 пристанища, които обработват широк набор от товари.Представители на администрацията на президента Джо Байдън се срещнаха с двете страни преди стачката, за да потърсят решение на проблема. Президентът и главен изпълнителен директор на Търговската камара на САЩ Сюзън Кларк заяви, че “би било неблагоразумно да се позволи спор за договор да нанесе такъв шок на нашата икономика”.