Атаките срещу плавателни съдове в Червено море от страна на йеменските бунтовници хути са довели до скъпа реорганизация на външната търговия на Йордания, казва в интервю за в. “Нешънъл” председателят на Йорданската асоциация за морски превози Дурейд Махасне.
Далекоизточните товари все по-често идват в единственото пристанище на Йордания в залива Акаба от пристанищата в Турция, Гърция и Египет. Ако не съществуваше заплахата от хутите, доставките щяха да пристигат по основния маршрут през протока Баб Ал Мандеб, обяснява експертът.
“Дефицити в Йордания няма. Много стоки обаче поскъпнаха”, казва Махасне, който е изпълнителен директор на една от най-старите компании за морски превози в Леванта.
През първите осем месеца на настоящата година броят на товарните кораби, преминали през Баб ал Мандеб е спаднал със 61 процента до 4557 плавателни съда. Трафикът на петролни танкери е намалял със 64 процента до 2267. Протокът е търговска артерия между Далечния изток и Европа, както и път за износ на петрол от Персийския залив към Стария континент.
Йордания внася почти всичко, което консумира, а пристанището в Акаба, което се намира между израелското пристанище в Ейлат и бреговете на Саудитска Арабия, е основната входяща точка за външната й търговия. Основният източник на йорданския внос е Далечния изток с изключение на петрол и суровини.