Хората отиват на почивка с яхта по много различни причини -заради простото удоволствие да се отдалечат от работата, заради сладката магия, когато морето и вятърът се обединяват, за да ви дарят с незабравимо плаване, заради вечерите на брега и нощите на вода, заради партитата…
Някои хора тръгват, за да се върнат очовечени след напрежението и стреса в работата. Или пък за да се затвърдят отношенията със съпругата и децата или с делови партньор.
Яхтен чартър с приятели като екипаж може да заздрави приятелството чрез споделените преживявания, но може и да разруши дългогодишната дружба за много кратко време. Приятелите ви, които не са така въодушевени за плаване, биха могли да се учудят защо плащате толкова много пари за легло, от което се схващате и квартира без никакви екстри, когато можете да отседнете в хотел с всички модерни удобства. Понякога е наистина трудно да се обясни.
Въпросът “Къде да отидем?” е в голяма степен свързан с вашите собствени желания и усещания за това какво искате да видите. Има толкова много места по света, които някои от нас чувстват, че задължително трябва да посетят и са свързани с интересите в областта на културата, историята, географията, храната или, както е в повечето случаи, просто една мъглива, романтична идея, провокирана от нещо прочетено или чуто от приятели. Или пък може да бъде просто защото досега не сте били там.
Характеристика на търсенето у нас
В България няма наложени традиции в морските спортове, с изключение на водните ски и водните колела, а вече и парасейлингът, бананите, ринго балоните. Забелязва се и нараснал интерес към използването на джетски.
Не така стои въпросът с плаването под ветрила. Все още, в много случаи, ветроходните яхти са собственост на яхтклубове, които едва успяват да ги държат в плаващо състояние. Все повече се увеличават яхтсмените, които имат собствени плавателни съдове и ги използват за удоволствие и почивка. През последното десетилетие се оформи една група от собственици на яхти, използващи плавателните си съдове за провеждане на мероприятия с туристи. Те са базирани главно в пристанищата на Балчик, кк Златни пясъци, Созопол и Несебър и предлагат едночасови или двучасови разходки, риболов и яхтени пикници.
Най-разпространените в света видове яхтен туризъм с наети съдове като беърбоут чартър, чартър с шкипер и флотила сейлинг едва прохождат на българския туристически пазар. Първи пробив в тази насока е направен с чартирането на яхта с шкипер. Причината за изоставането е в необходимостта от по-сериозно оборудване (което е свързано и със сериозни разходи), както и в липсата на разработен пазар. Туристите, посещаващи туристическите комплекси, не са потенциални клиенти, тъй като болшинството от тях разполагат със силно ограничени финансови средства. Тепърва трябва да се търсят позиции на туристическите и яхтените борси и да се полагат усилия за разработването на подобен пазар в България, което от своя страна ще доведе значително по-платежоспособна клиентела.
Що се отнася до моторните яхти, те се очертават като приоритет на по-заможните бизнесмени, които разполагат с ограничено време и желаят бързо да стигнат до определено място и в точно определено време да бъдат върнати на брега, където вече са очаквани за следващи бизнес срещи. Само специално доведените за целта туристи са добрите клиенти на луксозните моторни яхти. Разбира се, доста заможни българи също могат си позволят да чарти-рат такава яхта, но за съжаление в България няма създадени традиции в тази насока, а и повечето от тях все още предпочитат да почиват в чужбина.
Условно бих дал следното разделение на яхтения туризъм: плаване със собствена яхта и с наета (чартирана) яхта. Туристите, плаващи със собствена яхта засега са болшинството от тези, които посещават България. В повечето случаи те са по-възрастни хора, които след пенсионирането си обикалят света с “плаващата си къща”. Плавайки предимно във водите на Средиземноморието, те считат за приключение И предизвикателство възможността да надникнат в акваторията на Черно море. След многобройните ни pазговори с яхтсмени, посетили България се затвърждава мнението, че крайбрежието ни е привлекателно за яхтен туризъм, но то трябва да се рекламира в национален мащаб и да се обясни, че бюрокрацията ни е сведена до минимум (а това вече стана).
Освен традиционното посещение на крайбрежието с яхти, плаващи по международни яхтени маршрути, голямо значение яхтения туризъм в България имат и други разновидности на яхтинга. Най-популярни засега са яхтените пикници тип “Робинзон”. За тях е характерно, че туристите се записват на групи, като всяка от тях ангажира един или няколко плавателни съда. Оформя се флотилия от няколко яхти които плават по определен маршрут до предварително подготвено място на плажната ивица, което задължително се отличава със своята непристъпност и липса на други летовници. Там в условията на примитивност – сковани пейки и маси от подръчни материали, скрити в шубрака, се приготвя вкусна трапеза на жив огън и с обилно предлагане на пресни зеленчуци и плодове. В свободното време се организират плажни игри, риболов, кара се сърф, едни събират камъчета и черупки от миди други се пекат спокойно на плажа, на който няма гъмжило от туристи и търговци. В края на деня туристите, връщайки се на яхтите, които са закотвени на около един кабелт от брега, нерядко изживяват силни усещания, породени от прибойните вълни вследствие на свежия морски бриз.
По степен на посещаемост на яхтените пикници не отстъпва и риболова. Той се организира предимно на катери и моторни яхти и по рядко на яхти с платна. В предварително определен час записалите се за риболов се събират на борда на катера, раздават се риболовните им принадлежности и стръвта, след което корабчето тръгва към най-добрите места за риболов, известни само на екипажа. Закотвени на предварително набелязана плитчина или скала, корабчетата заприличват на разсърден таралеж от многобройните спининги и рибарски пръти. Уловената за един-два часа риба се приготвя на място от екипажа, като на всеки се предлага уловеното от самия него. Естествено, всички са на мнение, че това е най-вкусната риба, която някога са яли.
Друга разновидност на яхтинга са панорамните разходки с яхти. За предпочитане е разходка с моторна яхта поради възможността да се наблюдават много повече забележителности и да се посетят по¬вече яхтени стоянки. Това се дължи на по-високата скорост и по-добрата маневреност. Панорамната разходка с моторна яхта има и своите слаби страни. Една от тях е много по-високата цена, както и сравни¬телно по-слабият елемент на романтичност, типичен за ветроходството. Панорамните разходки са особено подходящи за опознаване прелестите на Българското Черноморие.
В общи линии има три основни вида яхтен чартър и различни допълнителни опции, свързани с чартъра. Това са флотила сейлинг, беърбоут чартър и чартър с шкипер. Новост е чартъра на ветроходна спортна яхта за участие в регати.
Флотила сейлинг
Известно още като плаване в компания. Това е чартър за неопитни мореплаватели, които искат да получат някакъв опит, да прекарат почивката си приятно, а също така и за мореплаватели с опит, които желаят релаксираща ваканция. Започнало е в Гърция преди около тридесет години. За подобни плавания често се използват коментари от типа на “Това е точно като патенца, следващи майката-патка”. На практика не е точно така и често тези, които са били на флотила сейлинг се връщат повторно. Много често и опитни мореплаватели, собственици на яхти, избират флотила сейлинг поради много причини. При флотила сейлинг плавате в компанията на група от яхти (обикновено 10-12) и една водеща яхта, на която има шкипер и стюардеса, а понякога и ин¬женер. Шкиперът е този, на когото изцяло е възложено плаването и е отговорен за грижата и ремонтирането на яхтите, а също така и за гри¬жата към клиентите. Той дава указания при влизания и излизания от пристанища и осигурява пилотажа и навигацията. Инженерът е отговорен за поддръжката на яхтите, подсигурявайки двигателите, водо¬проводите, електричеството и такелажа. Стюардесата се грижи за ежедневието на борда и съветва за условията на брега – къде да се пазарува, ресторанти, лекари и зъболекари, екскурзии и др. Тя обикновено помага и при оказване на първа помощ.
С водеща яхта около вас и радиовръзка с флотилията голяма част от опасенията и страха от непознатите зони отпадат и Вие можете да се насладите на плаването и пейзажите. Ако имате трудности, членовете на водещия екипаж са там, за да ви помогнат. Техният опит означава, че ще имате необходимите знания в местните пристанища и при закотвяне, ще ви насочат към най-добрите ресторанти и моментално ще ви помогнат да оправите тоалета или двигателя си. Надеждната прогноза за времето също е от изключителна важност.
Въпреки че яхтите плават заедно като флотилия, това не означава, че трябва да следвате неотлъчно водещата яхта. Можете да напускате или акостирате в пристанище, когато ви е удобно, да спирате за обяд в някой залив и накрая да завършите вечерта в следващия залив или пристанище. В зависимост от района можете да се присъедините отново към флотилията към края на круиза. Флотила сейлинг с много дни самостоятелно плаване е всъщност микс между флотила сейлинг и беърбоут, но и с прибавеното предимство, че когато плавате сами, ви¬наги можете да се обадите на водещия екипаж, ако възникне проблем.
Флотилиите са добри и в социален аспект. Вечерите на брега се обръщат в дружески незабравими мигове. Флотилия от идентични яхти означава, че налице са много възможности за импровизирано надбягване. При флотила сейлинг ще създадете много приятелства и някои от тях ще останат за цял живот.
Погрешна е представата у някои мореплаватели, които никога не биха направили резервация за флотила сейлинг, защото се считат за опитни и не възприемат идеята да плават във флотилия. Често флотила сейлинг допада също толкова и на опитните мореплаватели поради сме¬сените дни на индивидуално плаване и плаване в група и прибавя един радушен дружески аспект в общуването.
Флотила ваканциите обикновено продължават две седмици и покриват стодвеста мили при лесни преходи. Степента на необходимата опитност зависи от локацията и разстоянието. Повечето флотилски компании ще ви дадат добра представа за необходимата квалификация и могат да ви посъветват да посетите кратък курс, ако преценят, че Вашият опит не е достатъчен.
Обикновено много добро е съчетанието с яхтено училище. През първата седмица бъдещите яхтсмени се обучават по ветроходство и морска практика. Настанени са в хотел и вечер имат свободна програма. През втората седмица вече обучените ветроходци сформират флотилаията и начело с флангманската яхта започват своето морско пъте¬шествие. Яхтсмените самостоятелно управляват яхтите, а флагманът осигурява безопастното им нощуване в защитени яхтени стоянки. По време на плаването посредством радиовръзка се обсъждат и решават възникналите проблеми.
Флотила сейлинг може да се организира от чартърни компании, като в минифлотилиите се включват от три до шест яхти с водещ екипаж на една от тях. По-големите флотилии се състоят от повече яхти, всяка с шкипер, които плават заедно в дадена акватория. Най-мащабните мероприятия в тази посока, където участват български пристанища или яхти са KAYRA /Кара дениз яхт рали /и EMYR /ист медитърейниън яхт рали/ . Първото е обиколка на Черно море с главен организатор Атакьой марина, а второто е от Истанбул по източното и южно Турско крайбрежие и стига чак до Израел и Египет с организатор Кемер марина.
Беърбоут
Този тип плаване е за по-опитни мореплаватели. Най-общо беърбоут означава: Вие наемате яхта и плавате независимо в определена територия. Повечето компании имат изискване да върнете яхтата в мястото на домуване, въпреки че и доста от тях предлагат еднопосочно пътуване от една база до друга. Беърбоут се дава с всичко необходимо, освен провизиите. Всъщност много фирми могат да организират и това по ваше желание.
Ако ще плавате чрез беърбоут, е важно да изберете приятелите си внимателно и отделете време също така за планирането на круиза. Питайте за подкрепа в случай на проблеми. Няма нищо по-лошо при беърбоут от това да бъдете залостени пет дни в пристанище с разцепено платно или навито въже на винта, защото базата на чартърната компания не може да изпрати никого и няма никакви контакти на острова, на който се намирате.
Много хора отиват на беърбоут ваканция със семейството си, убеждавайки ги да се присъединят като екипаж, готвач или мияч на палубата. Други убеждават приятели, че плаване по чужди места със собствена яхта, е перфектната противоотрова срещу прекомерната работа, загубената любов или маниакалната депресия. Вие всички ще живеете заедно в оскъдно пространство, но и ще плавате, чудейки се дали вятърът и морето ще станат по-лоши, а и ще осъществявате контакти на брега. Важното е, че вие всички заедно ще преживеете това. Този аспект е може би най-важният при беърбоут чартър в сравнение с флотила сейлинг и плаване с шкипер, където има възможности да се облекчат евентуални дразнения, които биха могли да възникнат. При беъбоут чартър вие сте абсолютно сами с максимална свобода, но също и с максимална отговорност един за друг на борда.
Повечето компании имат изискване за някакъв опит в плаването и управляването на яхта. Някои компании могат да Ви предложат да из¬карате курс или да се присъедините първо към флотилия. Всички беърбоут фирми имат изискване за депозит. В края на ва-канцията стойността на повредите по яхтата се приспада от този депозит. Могат също да изискат и персонална застраховка, включваща адекватно медицинско осигуряване.
Проблем в България все още е застраховането при този вид чартър, защото по нашето законодателство за да важи застраховката яхтата трябва да се управлява от щатен екипаж и то от български граждани.
Чартър с шкипер
Този вид чъртър е за неопитни екипажи, но се използва и от опитни на ниво шкипер. Чартърът с шкипер включва всичко – от малки яхти, където шкиперът е ангажиран да се грижи за яхтата, до суперяхти, не само с шкипер, а и с пълен екипаж. На голяма яхта екипажът като численост трябва да е поне колкото са гостите и подобен род чъртърна услуга може да се счита за равна или по-добра от тази на петзвезден хотел.
Чартърът с шкипер представлява яхта под наем с екипаж. Наемателите могат да вземат шкипер, ако техният опит е недостатъчен и чартърната компания им го е предложила. Обикновено те наемат шкипер за една седмица и след това продължават сами, придобили вече увереност. На това ниво шкиперът е отговорен за оперирането и поддръжката на яхтата, въпреки че може да поиска помощ от наемателите при пус¬кане на котва или свиване на платната. От него не се очаква да готви, чисти, забавлява или да ви насочва и съветва на брега, макар че, ако иска, той може да свърши и тези неща.
Най-често този чартър се предпочита при 14-27 метрови яхти, които се управляват от двойка. Обикновено това означава, че шкиперът е отговорен за всички морски, а и за някои социални аспекти на плава¬нето, а те са готвач, екипаж, понякога дори детегледачка, ако това се налага. Много хора биха се върнали при същите шкипер и домакиня възхитени от начина, по който са се справили.
На ниво суперяхта освен шкипер и домакиня обикновено има двама до петима членове на екипажа в зависимост от големината и степента на лукса. Подобна операция струва скъпо. Независимо дали чартърът е обикновен или на база суперлукс, важно е да се осъзнае, че шкиперът или екипажът са най-важната съставка на успешното плаване с шкипер. Неучтив и неуслужлив шкипер, независимо че е компетентен, може да остави отрицателно впечатление и от най-прекрасното плаване, хубавата храна или вълнуващите дестинации. Един грижовен шкипер и екипаж могат да преодолеят всякаква неприятност на яхтата и могат да направят чартъра успешен, независимо от проблемите, които биха мог¬ли да възникнат. Много шкипери или двойки от шкипер и домакиня имат почитатели сред наемателите, които са плавали с тях преди и ко¬ито желаят да затвърдят приятелството си с последващи чартъри.
Други опции
Такива са училищата но плаване и курсовете “Да се научим да плаваме” за начинаещи, които искат да подобрят уменията си, както и за мореплаватели, които искат да се обучат в по-специфични умения като акостиране в средиземноморски стил. Курсовете “Да се научим да плаваме” обикновено нямат за цел придобиване на квалификация, а по-скоро подобряване на техниката и процедурите, които са необходими при яхтен чартър. Най-често те се провеждат на същата яхта, с която ще пътувате. Неопитен екипаж, който има желание да наеме яхта за флотила сейлинг или беърбоут, може да бъде любезно посъветван да мине подобен курс, осигурен от чартърната компания. Те варират от еднодневен бърз курс до три-седемдневни курсове, научаващи ви на почти всички умения, които са необходими. Курсовете са полезни дотолкова, доколкото ви запознават по-обстойно с техниките и ви по¬магат при стресови ситуации в първите дни на чартъра и Ви позволя¬ват да се радвате на плаването.
На брега и във водата
Нарича се още “Вила-флотила”, “Престой и плаване”. Обикновено е предназначено за семейства, при които една част от хората искат да плават, а друга част желаят да релаксират на брега. Тези ваканции обикновено са двуседмични, като времето е разделено по равно: една седмица във вила на брега и една седмица на борда на яхта. Престоят на брега може да се съчетае с плаване с надуваема лодка или кратки плавания на борда на яхта или пък да се комбинира с курс по флотила сейлинг с инструктиране за същия тип яхта, която възнамерявате да наемете през втората седмица.
Плаване с гмуркаме
Услуга за страстни водолази. В някои части на света с добри места за гмуркане и корали има яхти, които комбинират круиза с обиколка на добрите за гмуркане места в областта. Повечето от тези яхти са 12 м. или повече и всички круизи са с шкипер. Те са оборудвани с цялос¬тна водолазна екипировка, а шкиперът обикновено има и квалификация на водолазен инструктор. Това означава, че Вие можете спокойно да се разхождате в акваторията и да останете да пренощувате в зоната на гмуркане, без да губите време да се връщате обратно на брега в базата си.
Състезания
За по-малко опитни и опитни мореплаватели. Съзтезателният чартър включва всичко от забавни случки през мъчителни и обиколни маршрути до тренировъчни надбягвания между шкипери-професионалисти. Може да са забавни, но всеки, който се е състезавал, знае, че съревнованието е жестоко. След това се организират партита, които са не по-малко съревнователни от гледна точка на поетото количество алкохол. Пример за организирането на такава проява в България е регатата Кор Кароли – Бавария яхтс по случай деня на Варна 15 Август.
За всички, които желаят да получат опит, а също и забавна състе¬зателна седмица, има курсове, провеждани от професионални екипа¬жи. Те могат да бъдат еднодневни и леко опреснителни до едноседмично обучение, включващо и малки състезания. Принципно тези курсове не са планирани като релаксиращи и са по-скоро с обучаващ характер, отколкото почивка.
Корпоративен чартър
Представлява фирма или група от хора, които работят заедно в професионална организация, които чартират една или няколко яхти като награда или бонус за налични постижения, за развличане на клиенти или за това, че спомага за изграждане на характера, заздравяване на отношенията в колектива. Много често колеги от офиси на една фирма в различни държави използват възможността да съчетаят полезното с приятното и да обменят опит, докато плават в непознати морета.
България като яхтена дестинация
Въпреки липсата на острови нашето крайбрежие е атрактивно със сравнително добрата си начлененост на юг и високите скали на север. Съчетанието на гъста гора, допираща до златните плажове, и планините, които се потапят в морето, биха привлекли хиляди плаващи туристи. Стотици яхти, стигнали до Истанбул, биха продължили и на север, ако бяха запознати с нашите природни и културни исторически забележителности. Созопол и Несебър например са места, които нито един яхтсмен не би подминал. Но в същото време е налице и необходимостта от убеждение, че няма да има проблеми при уреждане на граничните формалности и яхтените ни пристанища ще ги посрещнат гостоприемно, осигурявайки основните неща от които имат нужда – вода, ток, гориво, хранителни продукти и резервни части. От национална реклама поне като брошура за България като яхтена дестинация има оромна нужда.
Преглед на съществуващите пристанища и яхтени стоянки
Въпреки че в последните три години почти никой не инвестира в яхте-ните пристанища, предните години на подем измениха облика на България и от стоянките наследство от социализма, вече имаме сериозни марини по цялото крайбрежие.
Пристанище Каварна е най-северното пристанище по Българското Черноморие. Намира се между Калиакра и Балчик. Природно защитено от преобладаващите ветрове – северен и източен. В очертанията на пристанището е и каварненският плаж. Има морски клуб, но няма персонал, занимаващ се с експлоатацията му. Отдалечено е на три километра от града, но в непосредствена близост до пристанището има хотели, ресторанти и къмпинг. Удобно е само за кратки посещения и като защитено място при лошо време.
Марина Балчик е разположена в самия град. Предлага много добри условия за стоянка. Удобно е за плиткогазещи съдове (до три метра), като заставането е на модерни понтони на котва и кърма. Оборудвано е с колонки за ток и вода. Има възможност за вземане на входяща контрола и уреждане на гранични формалности. По крайбрежната алея има много ресторанти хотели и увеселителни заведения.
Пристанище Златни пясъци е разположено в северния край на курорта. Капацитетът му е за около сто съда, като при завършването му ще бъде за около триста яхти. Освен местата за стоянка, тук се предлагат различни туристически услуги – разходка с катер, яхта, риболов, яхтени пикници, панорамни разходки с кораб или яхта и др. Удобно е за лятна стоянка. Разполага с гориво, ток и вода.
Кеят на ваканционен клуб “Ривиера” е удобен за кратки посещения при хубаво време на една до две яхти.
Пристанище “Слънчев ден” се намира в комплекса. Построено е за шестдесет яхти. Използва се предимно от живеещите в комплекса.
Пристанище Свети Илия е изоставено в момента. Яхтеното пристанище е проектирано да приютява над 180 яхти и малки кораби, но строежа е спрян след приватизацията му от Мултигруп.
Пристанище Евксиноград е пристан, намиращ се в правителствната резиденция. Възможно е акостирането при официални или частни посещения след вземане на разрешение. Възможност за швартоване и на една голяма яхта (50 м).
Пристанище Варна
Между Евксиноград и Варна по цялата брегова ивица е разположена Морската градина. Построени са четири буни които са много удобни за приставане на яхти и корабчета. Не са безопасни само при много силни бури. Нямат обслужващ персонал и са удобни предимно при кратки посещения на град Варна. В търговското пристанище се намира яхтклуб “Георги Георгиев”. Като единствена в близкото минало яхтена стоянка има традиции в посещението на чужди яхти. Тук се уреждат и граничните формалности. В бухтата на Морска гара е разположен яхтения понтон на Яхт сервиз България. Той е оборудван с ток, вода, интернет, телевизия. Тук се предлагат от малки до основни ремонти, има три яхтени магазина и могат да се заредят провизии и гориво.
Във Варненското езеро и в стария канал има няколко яхтклуба. Удобни са за оставяне на яхти за презимуване.
Пристанище Бяла
Това е единственото защитено място между нос Емине и нос Галата. Намира се на два километра южно града. За съжаление е затлачено и може да се ползва само от катери и лодки.
Марина Диневи
Перлата на Българското крайбрежие функционира близо 5 години. Освен луксозните хотели, разнообразните ресторанти и прекалено многото увеселителни заведения, тук може да намерите всичко от което се нуждае един яхтсмен!
Пристанище Несебър
В древния град с уникален античен облик има четири пристанища:
-търговско пристанище с морска гара. Има възможност за приставане на няколко големи кораба или яхти.
-южното яхтено пристанище е разположено откъм страната на новия град в самото начало на провлака, свързващ го със стария град. Пристанището се използва за постоянна стоянка на яхти, които през летните месеци развиват туристическа дейност с многобройните гости на Несебър и особено на курорта Слънчев бряг.
– северното яхтено пристанище е разположено в стария град. Засега няма комуникации и персонал. Използва се предимно от рибари.
– най-новото е специализараната яхтена Марина Несебър. На луксозните понтони можете да ползвате ток, вода, помощ при маневра и да отпочинете на плаващия бар. Голям избор на рибни ресторанти в островна обстановка. За съжаление все още не е довършено и не е защитено при южен вятър.
Пристанище Поморие
Кейовата стена е удобна за приставане на яхти, комети и малки корабчета. Природно е защитено от север, а от изток защитата е с кейовата стена. При силен югозападен вятър пристанището е открито и се налага преместване на яхтите от източната страна. Има морска гара с персонал.
Пристанище Бургас
Яхтклуб “Порт Бургас” се намира в търговското пристанище. Няма специализирана марина, но е възможно използването на стоянка. Тук е подходящо място за взимане на гранична контрола за идващите от юг.
Яхтклуб “Нефтохим”, собственост на нефтохимическия комбинат, има обурудвана стоянка с ремонтна работилница и кран.
Пристанище Созопол
Старият град разполага вече с две яхтени марини. Тук условията са прекрасни за целогодишна стоянка. Предлага ток, вода, гориво, интернет, както и специализиран яхтен магазин.
Пристанище “Дюни”
Този изключително привлекателен български курорт притежава яхтена стоянка. Необходими са инвестиции за довършване на южното оградно съоръжение, за да се спре пясъчния нанос в пристанището. Необходимо е довършването на прилежащата инфраструктура, а за екологията на обекта трябва да се осигури циркулация на прясна вода. Марината предлага добри условия, както за посещения на яхти така и за чартиране на яхти.
Комплекс “Перла”
Бившата правителствена резиденция с прилежащия резерват представлява интерес за яхтения и ловния туризъм. Има оградена буна, но няма достатъчна дълбочина за приставане на яхти. При подходящо удължаване на оградните съоръжения е възмож¬но оформянето на яхтен пристан.
Пристан Приморско има рибарски кей, на който могат да при¬стават ограничен брой яхти.
Пристанище Китен
Специализирано яхтено пристанище с хотелска част, големи хангари, възможност за зареждане с гориво и вода. Въпреки, че е почти напълно завършено, пристанището не разполага с необходимия квалифициран персонал и адекватно обслужване.
Пристанище Царево
Стратегическо пристанище с огромни потенциални възможности. Това е най-доброто място за уреждането на граничните формалности на идващите от Босфора яхти, както и за напускащите България. Огромен пропуск е че все още не предлага зареждане с гориво.
Котвена стоянка Ахтопол
Много хубава и защитена бухта с подхо-дяща дълбочина. Удобна за заставане на котва. Има естакада (мост), който може да се използва за слизане на брега.
Препоръки за развитието на яхтения туризъм у нас
От страна на Българската асоциация на яхтените пристанища години наред се поставяха наболелите проблеми на Яхтения туризъм. Сега вече особенно след влизането на България в Европейската общност нещата тръгнаха по правилния път и за нас остава само да адаптираме Европейския опит и да сме косултант и опора на управляващите в туризма.
Оставащ проблем е наемането на малки плавателни съдове – яхти или скутери, без екипаж. Съгласно българското законодателство – Кодекса за Търговско Мореплаване – на плавателни съдове под български флаг екипаж могат да бъдат само български граждани.
Друг проблем е, че не са достатъчно добре организирани и отговарящи на съвременните изисквания, сателитните обслужващи звена на яхтените пристанища. Персоналът, където има такъв, е неквалифициран, не говори чужди езици. Зарядката на яхтите с вода, ток, гориво, яхтени принадлежности и храни не е организирана на ниво. Търсени услуги в яхтените пристанища са: тоалетни, баня и пералня; яхтен магазин; ток, вода, телефон, интернет; ремонтна работилница с кран или тревъллифт; магазин за хранителни продукти; гориво, система за прибиране на омаслени и отпадни води; метеопрогноза, туристически услуги.
По отношение на рекламата проблемът е не по-малък. Липсата на национална реклама и такава насочена към Българското крайбрежие, погледнато откъм морето, е една от основните причини за изключител¬но малкия брой яхтсмени, посещаващи България. Как Турция може да поставя рекламни билбордове в България, да участва във всички яхтени изложения, а нашите специалисти в ми¬нистерствата, отговарящи за туризма не могат да организират дори издаването на рекламни брошури, които да се раздават на туристическите борси и специализираните изложения?
Чрез тях потенциалните ни клиенти трябва да се запознаят с прелестите на България, с нейното културно и историческо наследство, с екологията и представителите на животинския и растителен свят.
В заключение искам да подчертая, че природата ни е дарила с всичко необходимо за развитието на яхтения туризъм. От нас зависи да го подържаме, развиваме и да привлечем интереса на милионите плаващи с яхти.
maritime.port.bg – Топ