Случаят със самоходния шалан на “Строителен и технически флот” АД най-вероятно ще се нареди до абсурдните положения с нарязването на плавателни съдове по Наредбата за изтегляне и изваждане на потънало имущество. Припомняме, че работата на няколко компании бе блокирана в опита им да работят на корабното режище край град Шабла.
Оказа се, че в момента все още не е приет проекто-регламента на ЕС определящ дейностите по нарязване на плавателни съдове. Очаква се в близко бъдеще тази дейност да бъде регламентирана. В случая със самоходен шалан СШ 53 изникват редица въпроси, на които отговор няма заради липсата на въпросните разпоредби.
Както Maritime.bg вече съобщи в порта на компанията на Варненското езеро се извършва рязане на плавателния съд. В случая нарязването е с цел изваждане на резервни части.
“Имаме плавателно средство, за което сме преценили, че няма да носи повече икономическа изгода. При положение, че имаме още 6 такива, има логика не да купуване, и без това липсващи резервни части, а всичко, което може да се оползотвори от този шалан да бъде извадено и прибрано в складовете и при последващ кораборемонт да бъде използвано. Това, което в процеса на работа се яви като отпадък, ще бъде предадено на сертифицирана фирма, която ще го извози за отпадък от черен метал“, обясни изпълнителният директор на “Строителен и технически флот” АД, Стоян Стоилов.
Коренно различна се оказа позицията на члена на СД на компанията Феликс Чарчиев. По думите му е несъстоятелно да се твърди, че СШ 53 не се реже за скрап. Той смята още, че обявената пред ДМА – Варна основна дейност – демонтаж е всъщност второстепенна.
“Безспорно говорим за рязане за продажба на скрап. Изпратеното до ДМА – Варна обяснение за дейността е чиста обида за адресата! Всеки кораб има даден живот, СШ 53 е последен от серията шалани, учудващо е, че не е търсена реализация на вторичния пазар, който не се ограничава само до България. Унищожаването на един шалан лишава дружеството от възможността да работи ефективно по големи инфраструктурни проекти, като пристанище Бургас, поради невъзможност да се покрие транспортната схема с по-малък брой шалани. Изпълнителният директор, според правилата за работа на СД, отговаря за суми до 20 хил. лева. Компетенцията му дори не е на морско лице. За суми над 20 хил. лева трябва одобрение и от председателя на СД – Иван Дражев. За операцията, по разпределение на задълженията, трябва да отговаря главният инженер – Иван Дражев. За приходите добити от скрап, за тяхното разпределение и социални функции, трябва да отговаря профпредседателят, които пак се казва – Иван Дражев. Мисля, че на всички трябва да е ясно каква всъщност е ситуацията“, заяви Чарчиев, който освен член на директорите и основен акционер е един от първоучредителите на компанията.
Maritime.bg – България