През 1992 година в две области стартира работата на компания „Скортел”. Началото е дадено в среда на строги регулации на държавната структура и политика. Пътят към морските комуникации „Скортел” поема при участие като консултантска компания в разработката на технико-икономически доклад за изграждане на GMDSS на тогава държавното Параходство “Български морски флот”. След това „Скортел” продължава развитието си в спътниковите комуникации в глобалния оператор Inmarsat. Тогава глобалният оператор е единствената алтернатива на традиционните късовълнови комуникации, които разбира се съществуват в целия световен флот. Оттогава, досега, а и за в бъдеще спътниковите комуникации ще имат най-голямо приложение в областта на морския бизнес.
«Няма кораб, който да се отдалечи на 10-15nm и той да няма върху себе си поне един терминал на Imnarsat», каза пред Maritime.bg управителят на „Скортел”, Валентин Бозаров. «Всеки един кораб е производствена единица. Тя трябва да е свързана с корпоративната структура, все едно не плава в световния океан, а е в съседния двор, в съседния офис», смята Бозаров.
Причината, според Бозаров, не всички корабособственици да допускат напълно свободна комуникация през системите е корпоративната сигурност. «Вероятно на кораба, като корпоративна територия, има неща, които корабособствениците не искат да стават лесно достояние на когото и да е. Давайки неограничена комуникация се осигурява модерна среда за работа на моряците, така се чувстват близко до своите семейства, а това може да доведе до отвличане на вниманието от работата. При неограничена комуникация, моряците стават проводници на информация както навън, така и навътре към кораба. Отивайки към човешките измерения на въпроса, трябва да кажем, че колкото по-малко информирани са моряците, толкова по-добре се управляват те», смята Бозаров.
Какво се крие зад «Скортел»?
На първо място компанията се стреми да предоставя най-добрите условия съобразно технологиите, световните пазарни условия. Да предостави комуникационни и навигационни средства, за да може всеки корабособственик да постигне своите бизнес цели.
«Нашата задача е винаги да намалим тези разходи, изповядвайки пазарния принцип, да продаваме не малко и скъпо, а повече или много и по-евтино, като качеството е най-важно в комуникациите», заявява Бозаров.
Иначе зад “Скортел” се крият – скоростните комуникации. Двамата съдружници в компанията – Валерий Ценов и Валентин Бозаров, имат достойно академично минало в структурите на Българската академия на науките.
Тази година “Скортел” навършва 20 години от създаването си. За да отбележи годишнината, компанията ще организира утре (19.09) във Висшето военноморско училище “Н. Й. Вапцаров” презентация на новите продукти и услуги в морските комуникации и навигация. Събитието ще бъде с международно участие, като “Скортел” са поканили представители на компаниите: KVH, MVH, NSSL Global и други.
98 риболовни кораби наблюдавани през изградената от „Скортел” система
От 2006 година започва изграждането на система за наблюдение на риболовните кораби, в частност – съдовете с дължина над 15 метра. Проектът се изгражда по изискванията на европейските директиви, като наблюдението и финансирането се извършва от ИА „Рибарство и аквакултури”. В момента приключва проектът за включване към общата система и корабите с дължина по-малка от 15 метра. Всички риболовни кораби се оборудват с устройства за сателитно наблюдение. „Скортел” доставя това оборудване, изгражда и центъра за наблюдение със сървъри, като осигурява и обслужване на системата.
В първия етап са били включени 58 риболовни кораби (над 15 метра), а във втория 40 (под 15 метра).
«Това оборудване, освен за наблюдение се използва за извършване на справки и отчети за дейността на корабите на море. Оборудването е съвместимо за използване с електронния риболовен дневник, който се очаква да бъде въведен», каза пред Maritime.bg регионалният мениджър на „Скортел” във Варна Ивайло Симеонов.
Електронният риболовен дневник ще даде възможност на риболовците да изпращат справки за улова си още на море. В момента те са длъжни да работят на хартиен носител, губейки изключително много време.
Проектът на ИАРА включва трите основни направления, по които работи „Скортел” – морско оборудване, спътникови услуги и системи за наблюдение.
Най-новите технологии в сферата на морските комуникации и навигация можете да видите утре (19.09) от 10:00ч. в Планетариума на ВВМУ „Н. Й. Вапцаров”.
Maritime.bg – България