Близо 102 млн. щ. долара ще платят базираните в Сингапур Grace Ocean и Synergy Marine за уреждане на гражданския иск, предявен от Съединените американски щати, за разходите, направени в отговор на катастрофалното срутване на моста “Франсис Скот Кий” в Балтимор, който бе ударен от контейнеровоз DALI, съобщи Министерството на правосъдието след постигане на споразумение с двете дружества.
Със споразумението се уреждат исковете на Съединените щати за гражданско обезщетение в размер на 103 078 056 щатски долара съгласно Закона за реките и пристанищата, Закона за замърсяването с нефт и общото морско право. Средствата от споразумението ще постъпят в държавната хазна на САЩ и в бюджетите на няколко федерални агенции, пряко засегнати от аварията или участвали в ликвидирането ѝ.
„Близо седем месеца след една от най-тежките транспортни катастрофи в последно време, която отне живота на шестима души и причини неописуеми щети, с днешното споразумение постигнахме важен етап“, заяви заместникът на главния прокурор Бенджамин К. Мейзър. „Благодарение на упоритата работа на адвокатите на Министерството на правосъдието от първия ден на това бедствие, успяхме да постигнем това ранно уреждане на нашия иск, малко повече от един месец след началото на съдебния процес. Това решение гарантира, че разходите на федералното правителство за почистване на канала Форт Макхенри ще бъдат поети от Grace Ocean и Synergy Marine, а не от американските данъкоплатци“, добави той.
„Това е страхотен резултат, който напълно компенсира Съединените щати за разходите, направени в отговор на това бедствие, и държи собственика и оператора на DALI отговорни“, заяви заместник-помощникът на главния прокурор Брайън М. Бойнтън, ръководител на Гражданския отдел на Министерството на правосъдието. „Бързото разрешаване на този въпрос също така предотвратява разходите, свързани с воденето на това сложно дело в продължение на години“, подчерта още той.
В ранните сутрешни часове на 26-и март моторният кораб DALI маневрира за излизане от пристанището на Балтимор и с направление към Шри Ланка. По време на плаването в канал Форт Макхенри корабът аварира и удря моста. Съоръжението се срути и падна във водите, при което трагично загинаха шестима души. В допълнение към тази загуба на човешки живот, останките от моста и кораба DALI блокираха плавателния канал, което доведе до спиране на операциите в пристанището на Балтимор. Загубата на моста също така прекъсна критична магистрала в транспортната инфраструктура и блокира ключова артерия.
Усилията на десетки федерални, щатски и местни агенции спомогнаха за изтеглянето и изваждането на около 50 000 тона стомана, бетон и асфалт от канала и от самия DALI. Докато траеха операциите по отстраняване, Съединените щати създадоха временни канали, за да започнат да облекчават затрудненията в пристанището и да смекчат част от икономическите разрушения, причинени от DALI. Каналът бе отворен на 10 юни.
На 18 септември Министерството на правосъдието подава граждански иск в Окръжния съд на САЩ за окръг Мериленд, като иска обезщетение от над 100 млн. долара от Grace Ocean и Synergy. Искът на Министерството е част от съдебна процедура, която корабните компании подават малко след трагедията и в която искат освобождаване от отговорност или ограничаване на отговорността им до приблизително 43,7 млн. долара. Подписаното сега споразумение е в допълнение към друго – за 97 294 долара, платени неотдавна от Grace Ocean на Националния център на бреговата охрана за разходите, направени за намаляване на заплахата от нефтено замърсяване, произтичаща от инцидента.
Споразумението не включва обезщетения за реконструкцията на моста. Щатът Мериленд е построил, притежавал, поддържал и експлоатирал моста и адвокатите от името на щата са подали собствен иск за тези щети.