Политическата нестабилност е най-големият рист за развитието на глобалната морска индустрия, гръбнак на световната търговия. Този извод е направен в тазгодишния “Барометър” на Международната морска камара (ICS), пълномащабно годишно проучване на риска и доверието сред морските лидери. Ръководителите на световни компании, вземащи решения в цялата индустрия, от които близо 30% са корабособственици и 26% са корабни мениджъри, предоставиха информация за ключовите фактори, влияещи върху вземането на решения, и за увереността, с която разполагат при смекчаване на въздействието на текущите предизвикателства върху бизнес операциите. Докладът е разделен на четири основни раздела и представя опасенията от политическата нестабилност, кибератаките и физическите атаки срещу корабоплаването, съобщиха пред Maritime.bg от ICS.
Бизнес лидерите в морската индустрия имат ниско доверие при решаването на проблемите, като се имат предвид предизвикателствата, ефектите и уроците на пандемията, която порази сектора, става ясно от доклада.
Политическата нестабилност е основен риск, посочен през тази година, тя е мултипликатор, който застрашава политиките, търговските споразумения и взаимоотношенията. Това включва и последиците от продължаващия конфликт в Украйна, коментират от Международната морска камара.
В тазгодишното проучване е направена оценка на нарастващата тенденция на протекционизъм, оказваща влияние върху веригите за доставки.
Горивата продължава да играят решаваща роля в усилията за декарбонизация на корабоплаването. Въпреки че секторът предвижда бъдеще, в което ще разчита на множество източници на гориво, възприемането на отделните технологии се промени значително през последните две години.
Отговорите на лидерите показват трайно доверие в LNG и биогоривата и технологиите за намаляване на емисиите. Това подчертава трайното предпочитание към познатите енергийни източници в период на несигурност за корабоплаването. Въпреки това възприеманата жизнеспособност на тези горива е намаляла в сравнение с перспективите през 2022-2023 г. При преминаването към деглобализирани операции респондентите споделят, че са забелязали значително нарастване на конкуренцията за местни доставки на горива и енергия. Това се случва заради кризата в цените на горивата, причинена от геополитическите сътресения и санкциите.
Участниците в проучването посочват и финансовата уязвимост и разходите, които вероятно ще повлияят на устойчивостта на морските предприятия.
Респондентите от висшия мениджмънт смятат, че в една деглобализирана среда намаляването на търсенето на тонкилометри ще бъде третата най-значима променлива, която ще повлияе на морските операции. Доставките на горива все още са значително повлияни от санкциите срещу Русия, с продължаващите кризи в Червено и Черно море.
Вижте цялото съдържание на доклада:
ICS-Barometer-2023-2024-Full-report