Близо 500 хил. лева е максималният бюджет, който Община Варна осигурява за ремонт на рибарско пристанище “Карантината” във варненския квартал “Аспарухово”, което бе засегнато от тежка хидрометеорологична обстановка след средата на месец ноември миналата година. Това става ясно от публикувана в петък покана за участие в процедура на договаряне без предварително обявление от местната администрация, видя Maritime.bg.
Дейностите имат неотложен характер и целят възстановяване на пристанището, с цел минимизиране на щетите и съхраняване на съоръжението от евентуални следващи щормове през есенно-зимния сезон, пише в документацията.
Планира се възстановяване на проектната бронировка с едри скални блокове 1000-3000 кг вместо с тетраподи (4 т). Набелязани са 6 участъка за неотложно възстановяване. От технологиите за работа е избран вариант с плаваща механизация и възстановяване от море, според документите в поръчката.
Останалите хидротехнически съоръжения визуално нямат никакви повреди и щети. Първоначално е констатирано нарушение на проектния профил на бронировката от едри скални блокове в 4 зони по крилото и тялото на съоръжението. Между двата огледа имаше вторично щормово въздействие, което доведе до развитие на засегнатите части. Констатирани са промяна на профила на бронировката: формиране на по-полегат откос, липса на бермата и изтегляне на част от по-дребните скални блокове в основата пред съоръжението във вид на подводна берма, установено е и разместване на скални блокове с по-малко от проектното тегло, както и оголване на бронировката около филтрационните канали за осъществяване на водообмен.
По време на самия щорм е констатирано преливане на водни маси над вълнобоя. При това прелелите водни маси генерират вторични вълни в акваторията на пристанището, които повдигат водното ниво в зоната между двата хелинга и ваздействат на плаващия пирс. Състоянието на вълнобоя, насипната основа под него и кейовата стена зад него е без изменение. Въпреки преливането не са нарушени парапетите и пейките на вълнобоя и колонките, болардите и халките на кея. Останалите ХТС: Западен ограден мол, кейови стени от вътрешната страна на двата мола и два хелинга са без последствия от щорма. Плаващият пирс е с проблеми по отношение на закотвянето и връзката между отделните понтони, която е с непреодолими конструктивни недостатъци.
Подводният оглед е показвал компрометиране на бронировката, има запълване с по-дребни скални блокове на филтрационните канали от страна море. Котвените системи за швартоване на лодките при кейовите стени са непокътнати и могат да изпълняват функциите си. Котвената система на плаващия пирс не обезпечава неговата устойчивост и следва да се промени, пише в документацията. След щорма началното натягане на котвените вериги е неравномерно и е констатирано преместване на мъртви котви. В момента се извършва процедурата за обществена поръчка за промяна на котвената система. Връзката между отделните понтони на плаващия пирс е компрометирана, но на практика не подлежи на качествен ремонт поради непреодолими конструктивни недостатъци и некачествени материали. Необходимо е да се обмисли цялостна замяна на понтоните с качествени вносни такива, пише в документацията.