Корабостроителниците са доставили рекордните 410 контейнеровоза през 2024 г., като поръчките за строителство на нови кораби са се увеличили повече от два пъти в сравнение с миналата година, въпреки нарастването на флота, според BIMCO.
Корабостроителниците са поставили нов годишен рекорд при контейнеровозите само десет месеца след началото на 2024 г. Доставени са общо 410 кораба с комбиниран капацитет от 2,5 млн. TEU, с което е надминат предишният рекорд от 2,3 млн. TEU, поставен година по-рано. Според Нилс Расмусен, главен анализатор в BIMCO, „въпреки бързото разширяване на флота собствениците продължават да добавят поръчки за нови кораби“.
Тъй като извеждането от експлоатация на по-старите кораби остава на ниско ниво, доставките на нови кораби водят до 8,7% увеличение на размера на световния контейнерен флот от началото на 2024 г. Сега той се състои от 6 699 кораба с общ капацитет от 30,4 млн. TEU.
Корабособствениците продължават да правят нови поръчки въпреки бързото разрастване на флота. През 2024 г. сключените договори за строителство на нови кораби вече са се увеличили повече от два пъти в сравнение с миналата година – с 286 кораба (с общ капацитет от 3,3 млн. TEU). Към настоящия момент са планирани за строителство кораби с капацитет за превоз на 7,6 млн. TEU, или 25% от общия капацитет на флота, в сравнение с 5,9 млн. TEU в началото на юни.
Корабите с капацитет между 12 000 и 17 000 TEU имат основен принос за нарастването на флота, като на тях се падат 42% от увеличението от началото на 2020 г. насам. „Този сегмент ще продължи да бъде двигател на растежа, като корабите с този размер представляват 47% от капацитета в настоящия портфейл от поръчки. Същевременно корабите с капацитет над 17 000 TEU са допринесли с 25% за нарастването на флота през 2020 г. и сега представляват 27% от общия капацитет“, каза Расмусен.
„През следващите четири години се очаква да бъдат доставяни годишно кораби със среден капацитет за превоз на 1,7 млн. TEU“, добави главният анализатор в BIMCO.
Расмусен предупреждава, че бъдещият растеж на флота ще зависи от темповете на извеждане от експлоатация.
„Съотношението между поръчките и флота в момента е 25%, но действителният ръст ще бъде повлиян от темповете на рециклиране. След няколко години на ниска активност при извеждането на кораби от експлоатация, съдове с капацитет от 3,4 млн. TEU ще бъдат на възраст над 20 години до следващата година и са основни кандидати за нарязване през следващите години. Ако всички тези кораби бъдат рециклирани през следващите пет години, ръстът на флота от сегашния портфейл с поръчки може да бъде ограничен до 14%“, заключи той.