По-голямата част от търговията в Африка се осъществява по морски пътища. Геополитическите конфликти, включително войната в Украйна и нападенията срещу търговски кораби в Червено море, доведоха до забавяния, което се отрази на морската търговия от и към континента. Тази нова вълна от смущения следва безпрецедентната глобална логистична криза, причинена от пандемията COVID-19. По данни на Конференция на ООН за търговия и развитие (UNCTAD) това увеличава допълнително предизвикателствата, причинени от намаленото транзитно преминаване на кораби през Панамския канал.
По време на панелна дискусия в рамките на Африканската енергийна седмица (AEW), бяха споделени ценни идеи за това как да се смекчат някои от въздействията на прекъсванията на веригата за доставки и как проактивно да се навигира в развиващия се логистичен пейзаж в Африка.
Разкривайки някои от най-новите смущения във веригата за доставки, експерти отбелязаха рязкото увеличение на разходите за международен транспорт за доставка на материали в Африка и много по-дългите срокове за доставка на оборудване за развиващи се проекти на континента.
Ситуацията в Червено море доведе до пренасочване на плавателни съдове около африканския континент и забавяния в африканските пристанища поради нарасналото търсене на пристанищни услуги. Това води до увеличаване на разходите и причинява закъснения на редица проекти в Африка, каза Томас Бонетайн от Africa Global Logistics (AGL) – компания, активна в 47 африкански държави и работеща в секторите на енергетиката, минното дело и производството на електроенергия на целия континент.
Бонетайн заяви, че Африка изпитва остра нужда от инвестиции за модернизиране на логистичната мрежа и изграждане на капацитет в пристанищата, по пътищата и железопътния транспорт. За да подпомогне модернизирането на логистичната инфраструктура на Африка, AGL има инвестиционен план за над 500 млн. долара годишно и е основен участник в публично-частните партньорства на континента, за да подпомогне така необходимата трансформация, каза Бонетайн.
AGL също така инвестира в пристанище Лобито – второто по големина пристанище в Ангола – за да увеличи привлекателността на терминалите му и да допринесе за икономическото и социалното развитие на региона. „Ние сме в сърцето на африканската трансформация“, каза Бонетайн.
По време на обсъжданията по пристанищните панели на събитието, експерти коментираха, че се наблюдават сериозни закъснения при обработката на кораби в пристанищни терминали, които се оперират от държавни дружества.
“Това се дължи на липсата на инвестиции и организация в тях”, според Денис Малкок, мениджър „Бизнес развитие“ в “Universal Africa Lines Netherlands”.
Предлагайки практически пример за това как Африка може да намали прекъсванията на веригата за доставки и да направи търговията по-ефективна, Леонид Шляхтуров, изпълнителен директор на „Интегриран транспорт“ във ФЕСКО, използва междуконтиненталното сътрудничество на Китай и Русия като модел, който континентът може да възприеме. Той заяви, че търговията между Китай и Москва се подпомага от пет разнообразни маршрута между страните, включително сухопътни, морски и железопътни.
Експертите се обединиха, че е нужно хармонизиране на регулаторните рамки на държавите на континента от гледна точка на морския транспорт и пристанищното дело.
Този материал е предоставен за публикуване в Maritime.bg от Африканската енергийна камара чрез агенция APO Group.