Заплатите на морските лица продължават да се увеличават в целия свят, тъй като недостигът на компетентни морски кадри оказва влияние върху корабоплаването във всички сектори, според проучване на “Danica”. И тъй като има излишък от предложения за работа, моряците могат да си позволят да бъдат по-придирчиви – да избират позиции не само по отношение на заплатата, но и по въпроси като по-удобна дата на качване или флот с по-нови кораби.
Увеличението на заплатите се наблюдава при всички типове кораби, според резултатите от проучването. Индийските офицери на бълкери продължават да получават най-високите заплати – с около 10% по-високи от техните източноевропейски и филипински колеги, които получават приблизително еднакви възнаграждения на офицерски позиции, сочат констатациите.
От компанията предупреждават, че се наблюдава ръст на случаите, при които морски лица използват услугите на “консултанти, които им помагат при изготвянето на фалшиви автобиографии” при кандидатстване за позиции. Недостигът на старши офицери насърчава някои корабособственици да приемат моряци, които са пряко наети на по-висока позиция от тази при предишния им работодател.
Според резултатите от проучването за 2024 г., 58 % от анкетираните морски лица заявяват, че са сменили работодателя си поне веднъж през последните три години. Анализът на петгодишните данни от предходните проучвания сочи, че през 2019 г. 25 % от анкетираните са заявили, че са сменили работодателя си заради по-висока заплата, докато днес този дял е нараснал до 37%. Безплатният достъп до интернет, по-новите кораби, по-добрите възможности за растеж и пенсионните планове/медицинското осигуряване също са ключови фактори за смяна на работата.
В същото време броят на морските лица, които съобщават за недостиг на храна и питейна вода, продължава да бъде тревожно висок – 25% и се е увеличил от 20% през 2019 г.
Моряците, които съобщават, че не са получили заплатата си навреме, остават голям брой – 35% – само с 1% по-малко, отколкото през 2023 г., а 7% заявяват, че не са получили заплатата си в пълен размер. Въпреки че броят на морските лица, които имат проблеми със смените е намалял значително след пандемията, все още един от всеки пет моряци не се прибира у дома навреме.
Всеки осми от анкетираните съобщава, че е бил подложен на тормоз на море. Броят на морските лица, които са се чувствали психически депресирани по време на последния си контракт, се е увеличил от 11 % през 2023 г. на 14 % през 2024 г., според проучването.
При наличието на силна източноевропейска мрежа от екипажи, компанията задава и въпроси, специфични за украинските моряци. В резултат на това и според проучването, около 70% от тях заявяват, че ще се върнат в Украйна, когато войната приключи, въпреки че броят на заявилите, че никога не планират да се върнат, се е увеличил до 20% от 12% през 2023 г.
В изследването са участвали около 5000 морски лица.