Над 15 000 кораби се очаква да бъдат изведени от експлоатация през следващото десетилетие, според Балтийския и международен морски съвет (BIMCO). Това подчертава необходимостта от отговарящи на изискванията корабни режища в основните държави, в които плавателни съдове се извеждат от експлоатация – Пакистан, Бангладеш и Индия. BIMCO обяви създаването на Алианс за рециклиране на кораби, за да помогне за ускоряване на безопасното и екологосъобразно извеждане от експлоатация на плавателни съдове. Алиансът ще координира гласовете на индустрията за рециклиране на кораби и на корабоплавателната индустрия и ще спомогне за улесняване на глобалното прилагане на Международната конвенция от Хонконг за безопасно и екологосъобразно рециклиране на кораби (HKC), която влиза в сила през юни 2025 година.
Днес само малка част от корабособствениците избират доброволно рециклиране в съответствие с HKC.
„Част от индустрията за рециклиране на кораби вече се опитва да отговори на стандартите на HKC преди влизането им в сила. За да успеем да постигнем рециклиране на нашите кораби по отговорен и безопасен за хората и околната среда начин, е необходимо всички заинтересовани страни да се ангажират и да увеличат темпото. Алиансът за рециклиране на кораби ще свързва заинтересованите страни, ще съветва регулаторните органи и ще създава осведоменост сред обществеността“, казва генералният секретар и главен изпълнителен директор на BIMCO Дейвид Лусли.
Следователно важна задача ще бъде да се установи връзка с Международната морска организация (IMO), секретариата на Базелската конвенция (БК) и държавите, които са страни по тези организации, за да се постигне правна яснота относно взаимодействието между двете конвенции, коментират още от BIMCO.
Това ще включва оценка, разглеждане и отговор на всички предложения за бъдещи изменения на БК и осигуряване на подкрепа за въвеждането и прилагането на изискванията й за управление на отпадъците, произхождащи от процеса на рециклиране на кораба.
Членове-основатели на алианса са BIMCO, Бангладешката асоциация на корабните режища (BSBRA), Турската асоциация на кораборециклиращата индустрия (GEMISANDER), GMS, компанията за услуги за рециклиране на кораби Guideship, Пакистанската асоциация на корабните режища (PSBRA), Индийската асоциация на кораборециклиращата индустрия (SRIA), Международната асоциация за рециклиране на кораби (ISRA), Wirana и индийската група Bansal Group.
Maritime.bg припомня, че през миналата година правителството на Бангладеш ратифицира Международната конвенция от Хонконг относно безопасно и екологосъобразно рециклиране на кораби (2009 г.), с което се отвори пътят за влизането й в сила.
Международната конвенция от Хонконг бе приета на 15 май 2009 г. под егидата на Международната морска организация в резултат на разискванията на Международната конференция за безопасно и екологосъобразно рециклиране на кораби. Тя установява на глобално равнище задължителни изисквания за гарантиране на безопасното и екологосъобразно рециклиране на кораби по ефикасен и ефективен начин. За повишаване на нивото на стандартите при рециклирането на кораби, Конвенцията се основава по-специално на инспектирането и сертифицирането на кораби, издаването на разрешения за експлоатация на съоръженията за рециклиране на кораби и на специфични изисквания, като например задължението корабособствениците да съставят опис на опасните материали на борда на своите кораби, притежателите на съоръжения за рециклиране на кораби да изготвят съответен план за рециклиране, а държавите, под чието знаме плават корабите, да извършват окончателна инспекция с оглед издаването на свидетелство за годност за рециклиране. Важен елемент е ограничението за използване на опасни материали в корабостроенето. В приложното поле на Международната конвенция от Хонконг за безопасно и екологосъобразно рециклиране на кораби, 2009 г., попадат морските кораби с бруто тонаж не по-малък от 500 БТ, плаващи под знамето на държава – страна по Конвенцията, както и съоръженията за рециклиране на кораби (определена зона, представляваща обект, работна площадка или съоръжение, използвани за рециклирането на кораби), които се намират под юрисдикцията на държава – страна по Конвенцията. Целта ѝ е да бъдат създадени гаранции, че корабите, които са в процес на разглобяване за скрап след края на експлоатационния им срок, не създават ненужен риск за човешкото здраве и безопасност, както и за околната среда. На европейско ниво през 2007 г. ЕК прие Зелена книга за подобряване нарязването на кораби за скрап. В своите заключения по стратегията на ЕС за рециклиране на кораби Съветът подкрепя Конвенцията, като подчертава, че тя представлява значително постижение за международната общност, че предоставя всеобхватна система за контрол и правоприлагане през целия период на експлоатация на кораба и настоятелно насърчава държавите – членки на ЕС, да ратифицират Конвенцията като приоритетен въпрос, за да се ускори в максимална степен нейното влизане в сила и да се постигне реална и ефективна промяна в тази област.