Синята принцеса на ЯК „Кап. Г. Георгиев“ чукна 30 години

Бивши и настоящи шкипери на състезателната яхта се надяват да предадат на все повече деца магията да плаваш под ветрила

Тя е синя морска принцеса с бели платна, кръстена на второто по интензитет на светене небесно тяло в съзвездието Стрелец. Казва се Нунки и вече три десетилетия пори вълните. Като истинско космическо чудо, ветроходът трупа завоевания след завоевания. Все пак е от Стрелец. Типично за представителите на този знак, е син и уникален за своя клас – „Петерсон“.

По-същественото е обаче, че „Нунки“ не обича да лежи на стари лаври, а се доказва постоянно. Това е професионалната мисия на шкипера й – кап. Александър Калчев от яхтклуб „Капитан Георги Георгиев Порт Варна“, който си е поставил за задача да съживи интереса към яхтите от този клас. През уикенда кап. Калчев и бивши шкипери на „Нунки“ се събраха, за да полеят като истински моряци 30-годишния юбилей на Синята принцеса.

„Яхтите „Петерсон 25“ са най-състезателните килови лодки като клас“, обяснява кап. Калчев. А „Нунки“ е единствената оригинално синя лодка от тази категория. Останалите са бели или сиви. Обяснението за уникалния й цвят е просто – не е била предназначена за вътрешния пазар на страните от бившия соцлагер. По-интересно е обаче по каква линия се озовава от Полша, където е произведена през 1982 година, във Варна – при условие, че е била предназначена за външния пазар? Лаконичното обяснение на кап. Калчев е, че лодката е дошла в България инцидентно и има съществен принос за създаването на ветроходния спорт у нас. Обиколила целия свят, и до ден-днешен участва в почти всички национални и международни ветроходни състезания. Тази година се представи достойно на Националния шампионат за ветроходи от този клас.

Кап. Александър Калчев
Надявам се да възродим интереса към спортното ветроходство

– Разкажете кои са били предишните шкипери на този ветроход?
– Първоначално той е бил в ръцете на Иван Греков – доста познато име. След това, през 1983 г., отговорен за него две години е бил Борислав Гуцанов. След това шкипери на яхтата са били Любомир Йовчев, Николай Скопчанов. От 1990 до 1992 г. „Нунки“ отново бе в ръцете на Борислав Гуцанов. В този период, през 1991 г. тя печели всички регати в България за този клас.

– Какво е бъдещето на „Нунки“?
– Надявам се да възродим класа – навлизането на модерните и луксозни моторни яхти измести спортното ветроходство. Искаме да привлечем интереса към този клас, да привличаме все повече участници в състезанията от този клас…

– Сам казахте обаче, че този клас е спрян от фабрично производство още през 1991 година…
– Да, но се продават second hand.

На 1 август 1982 г. в активите на яхтклуб „Капитан Георги Георгиев – Порт Варна” е заприходена „ветроходна яхта „Конрад 25 Р“, произведена в Полша“, с размери, клубната традиция е спазена. Дават й име на звезда.

Дължина / LOA 7.64 m
широчина / Beam 2.44 m
газене / Draft 1.56 m
ветрилна m2 / Sails 27.5 m2
спинакер / Spinaker 35-40 м2
тегло / Displacement 1,5 tons
екипаж / Crew 3 to 5

Народно дело

Maritime.bg – Спорт

Последни новини

Последни новини

България не е създала и координационен център за смяна на екипажи по време на пандемията

България е сред страните, които все още не са обявили моряците за ключови работници. Базираната в София Изпълнителна агенция "Морска администрация" се е активирала едва дни

Курсанти от НВУ посетиха ВМС

На 12 май 2021 година курсантите-випускници от НВУ ”Васил Левски” бяха на работно посещение във формированията на Флотилия бойни и спомагателни кораби, дислоцирани в Пункт за

Високо ниво на безопасност и сигурност на корабоплаването у нас гарантира разширяването на обхвата на VTMIS системата

Още по-високо ниво на безопасност и сигурност на корабоплаването при посещение на корабите в българските морски пристанища е постигнато благодарение на разширяването на

Морска администрация „проспа“ четири месеца за обявяване на моряците за ключови работници

На 29 март 2021 г. ИА „Морска администрация“ е предприела необходимите действия в рамките на своите правомощия, като уведоми Министерството на транспорта, информационните

К.д.п. Димитър Димитров: Разчитаме на ЕК да спре пиратските нападения в Гвинейския залив

ЕС се насочва към проекти през Международната морска организация (IMO), които да засилят контрола по бреговата ивица на Гвинейския залив. Това се казва в получения отговор на