В момента в Баку, Азербайджан, се провежда Конференцията на ООН по изменението на климата (COP 29), ключово събитие, насочено към ускоряване на глобалните усилия за справяне с климатичните промени. Тъй като 80-90 % от световната търговия се осъществява по море, морската индустрия ще играе ключова роля в енергийния преход. Самата морска индустрия допринася за малко под 3% от общите световни емисии на парникови газове (ПГ) годишно, приблизително колкото Германия и Испания взети заедно.
Четири са ключовите тенденции, които подчертават някои от положителните страни и предизвикателствата пред корабоплаването, когато става въпрос за енергийния преход.
Огромен ръст на корабите в ключови сектори с двигатели, работещи с два вида гориво
Двигателите с двойно гориво могат да работят както с традиционните корабни горива, като мазут, така и с алтернативи с по-малко въглеродни емисии, като втечнен природен газ (LNG). Корабите за превоз на втечнен природен газ са оборудвани с такива двигатели от известно време, но корабите от други сектори, особено контейнеровозите, ги настигат. Работещите с два вида гориво търговски плавателни съдове са предназначени да играят ролята на мост, докато световната морска индустрия преминава през енергийния преход.
Горните данни показват огромния ръст на поръчките за кораби с такива двигатели през последните шест години. Все още има някои пропуски в списъка с поръчки, особено в секторите на фериботите, типовете кораби за офшорния сектор и по-малките кораби за насипни товари, и ще трябва да се намери креативно решение, което да позволи по-малките кораби да бъдат оборудвани с двугоривни двигатели. Въпреки това, по-високите разходи, ограниченията в пространството и по-малкият експлоатационен обхват на повечето от тези плавателни съдове означават, че конвенционалната технология за двигатели с двойно гориво не е жизнеспособна.
„Тъй като морската индустрия започва да се декарбонизира, много от големите участници в морския транспорт подготвят своите флотилии за бъдещето и това е особено очевидно в сектора на контейнерните превози“, казва Ребека Галанопулос, старши анализатор във Veson Nautical. „Фактът, че през 2018 г. са поръчани само 4% контейнеровози с двугоривни двигатели, в сравнение с 65% през 2024 г., е показателен за постигнатия напредък“, коментира тя.
LNG-флотът продължава своя експоненциален растеж
С глобална инфраструктура, изградена преди десетилетия, втечненият природен газ ще играе жизненоважна роля като мостово гориво за енергийния преход, а горната графика илюстрира експоненциалния му растеж през последното десетилетие.
Капацитетът на флота за превоз на втечнен природен газ е нараснал с ~142% от 47,1 млн. куб. м до 113,9 млн. куб. м през последното десетилетие. С увеличаването на доставките на втечнен природен газ с приблизително 57 милиона тона годишно през 2026 г., пазарът на LNG-флота ще се увеличи, като през 2022 г. и 2023 г. бяха поръчани рекорден брой кораби.
„Значителното увеличение на световния флот за превоз на втечнен природен газ показва доверието на собствениците в пазара и желанието им да заменят някои от по-старите, по-малко ефективни кораби във флота си“, казва Оливия Уоткинс. „Приемането от морската индустрия на повече двугоривни двигатели, които изгарят втечнен природен газ, само ще увеличи още повече търсенето в този сектор”, казва експертът.
По-старите кораби за насипни товари намаляват скоростта си, за да постигнат целите на Международната морска организация за емисиите
Международната морска организация се ангажира с намаляване на въглеродния интензитет на корабоплаването и въведе правила, насочени към намаляване на емисиите при всички типове кораби в световния флот. Новите разпоредби означават, че собствениците на по-стари кораби за превоз на насипни товари, които са построени при по-малко строги критерии за проектиране от новите кораби, трябва да намерят творческо решение за постигане на целите за намаляване на въглеродните емисии. Те забавиха темпото.
Секторът обикновено е отговорен за превоз има по-малко чувствителни към времето товари като желязна руда, боксит, въглища и други стоки, което означава, че е възможно ограничаване скоростта при преходи. Ако корабът намали скоростта си само с един възел, това може да доведе до намаляване на емисиите на парникови газове с 15 %. Горните данни на VesselsValue показват колко се различава средната скорост на по-нов кораб от тази на по-стар.
„Преди скока на пазара през 2021 г. при бълкерите, по-новите кораби се движеха средно с 5% по-бързо от по-старите и не сме далеч от това отново“, казва анализаторът Оливър Къркъм. „Нашите данни подкрепят концепцията за възникващ двустепенен пазар, тъй като със застаряването на флота от кораби за насипни товари може да се обособи премия при превоз с по-новите и по-бързи кораби“, коментира той.
Световната морска търговия с въглища расте, а не намалява
Според доклад, публикуван по-рано този месец от Комисията за преход от въглищата (CTC), те остават най-големият източник на електроенергия в света, като представляват 36% от производството в световен мащаб и са причина за над 40% от всички емисии на въглероден диоксид в енергийния сектор. CTC, създадена през 2023 г. по време на COP 28 от президента на Франция Макрон, признава, че преходът от въглища, особено в развиващите се страни, ще представлява едно от най-големите предизвикателства пред енергийния преход, и както показва горната графика, проблемът ще се влоши, преди да се подобри.
По данни на доставчика на информация за стоковия пазар Oceanbolt през 2023 г. световната морска търговия с въглища е достигнала рекордни стойности – 1,388 млрд. тона са били доставени до потребителите по целия свят. Вносът на въглища от Китай беше основният двигател на рекордната цифра през 2023 г., като се увеличи с 61,8% на годишна база до 474,42 млн. тона.
„Миналата година беше огромна за морската въглищна индустрия“, казва Микел Нордберг, старши морски анализатор. „Според нашите оценки цифрата за 2024 г. ще бъде малко по-ниска от тази за 2023 г. – 1,136 млрд. тона, но това все още са огромни цифри и дават отлична представа за работата, която все още трябва да се свърши, за да се премине към отказ от въглищата“, допълни той.