Съветът на Европейския съюз прие четири нови законодателни акта от т.нар. законодателен пакет за „морска безопасност“, които изменят съответните директиви относно разследването на произшествия в областта на морския транспорт, замърсяването от кораби, спазването на изискванията за държавата на знамето и държавния пристанищен контрол.
С преработения законодателен пакет се постига разумен баланс между, от една страна, необходимостта да се гарантира високо качество на корабоплаването и, от друга — необходимостта да се запази конкурентоспособността на европейския корабоплавателен сектор, като същевременно се поддържат в разумни граници разходите за операторите и администрациите на държавите членки, според пресслужбата на Европейския съвет.
Пакетът ще предостави на ЕС модерни инструменти в подкрепа на чистото корабоплаване чрез привеждане на правилата на ЕС в съответствие с международните стандарти, подобрявайки същевременно изпълнението и правоприлагането чрез укрепена рамка за сътрудничество между европейските и националните органи, твърдят още от съюза.
Преработената директивата относно разследването на произшествия в областта на морския транспорт следва да засили разпоредбите, касаещи независимостта на органите за разследване на произшествия и поверителността на техните констатации и да намали ненужната административна тежест. Измененията имат за цел да се подобри защитата на риболовните кораби, техните екипажи и околната среда, като риболовните кораби с дължина под 15 метра вече са включени в приложното поле на директивата, което означава, че произшествията, свързани със смъртни случаи и загуба на кораби, ще бъдат разследвани по хармонизиран начин. Измененията изясняват определенията и законодателните разпоредби, така че органите за разследване на произшествия на държавите членки да разследват своевременно и по хармонизиран начин всички произшествия, както и да увеличи капацитета на тези органи и да актуализират няколко определения и препратки към съответното законодателство на ЕС и разпоредби на ИМО, за да се гарантира яснота и последователност.
Преработената Директива относно замърсяването от кораби инкорпорира международни стандарти в правото на ЕС, като гарантира, че лицата, отговорни за незаконното изхвърляне на замърсяващи вещества, подлежат на възпиращи, ефективни и пропорционални наказания с цел подобряване на морската безопасност и по-добра защита на морската среда от замърсяване от плавателни съдове. По този начин преработеният акт разширява приложното поле на директивата, така че да бъде обхванато и незаконното изхвърляне на вредни вещества в опакован вид, канализационни и твърди отпадъци, отпадъчни води и остатъци от системи за пречистване на отработени газове. Измененията установяват укрепена правна рамка за административните наказания и тяхното ефективно прилагане, с която на националните органи се дава възможност да осигурят възпиращо и последователно налагане на санкции за инциденти, свързани със замърсяване от кораби, във всички европейски морета. Съветът отделя режима на административни санкции от режима на наказателни санкции, залегнал в новия проект за директива относно престъпленията против околната среда и осигурява яснота и съгласуваност с международните правила и процедури, по-специално с тези на MARPOL, в интерес на защитата на морската среда.
С изменения на Директива относно спазването на изискванията за държавата на знамето се урежда прилагането на равнището на ЕС на правилата, приложими за държавата на знамето. Отговорността за мониторинга на спазването от страна на корабите на конвенциите на Международната морска организация (ИМО) се носи от държавата на знамето. По този начин преработената директива актуализира действащото законодателство и го привежда в съответствие с международните правила, главно по отношение на Кодекса за прилагане на правните инструменти на ИМО („Кодекс III“), според пресслужбата на съвета. Измененията осигуряват адекватни проверки на корабите, плаващи под съответно знаме, както и мониторингов надзор на признатите организации, работещи от името на държавата на знамето, както и гарантира по-широко внедряване на цифрови решения.
Държавният пристанищен контрол (ДПК) е система за проверка на чуждестранни кораби в пристанища на държави, различни от държавата на знамето, от служители, извършващи държавен пристанищен контрол, за да се провери дали компетентността на капитана, офицерите и екипажа на борда, състоянието на кораба и неговото оборудване отговаря на изискванията на международните конвенции — и в ЕС — на приложимото право на съюза. Като такъв ДПК е важен фактор за гарантиране на морската безопасност и за опазване на морската среда. Преработената директива относно държавния пристанищен контрол актуализира законодателството на ЕС и го привежда в съответствие с международните правила и процедури, зададени в Парижкия меморандум за разбирателство и конвенциите на Международната морска организация (ИМО). Освен това осигурява защита на риболовните кораби, техните екипажи и околната среда, включително чрез въвеждане на доброволен режим за инспекции на по-големите риболовни кораби (с дължина над 24 метра).
След като бъдат подписани от председателите на Съвета и на Европейския парламент, четирите законодателни акта ще бъдат публикувани в Официален вестник на ЕС през следващите седмици и ще влязат в сила 20 дни след това публикуване. Държавите членки ще разполагат с 30 месеца от датата на влизане в сила на преработените директиви, за да транспонират разпоредбите им в националното си право.
Четирите законодателни предложения са част от пакета за морска безопасност заедно с предложението за Европейската агенция по морска безопасност (EMSA). Те бяха представени от Комисията на 1 юни 2023 г. с цел модернизиране на правилата на ЕС относно морската безопасност и намаляване на замърсяването на водите от кораби. Тъй като 75% от външната търговия на ЕС се осъществява по море, морският транспорт е не само артерията на глобализираната икономика, но и животоспасителна връзка с островите и периферните и отдалечените морски региони на ЕС. Въпреки че морската безопасност във водите на ЕС понастоящем е много висока, с малко на брой смъртни случаи и без неотдавнашни големи нефтени разливи, всяка година все още се докладват над 2 000 морски произшествия и инциденти. През февруари тази година бяха постигнати предварителни споразумения между съзаконодателите по четирите законодателни предложения.