Джон Стратън Хобс (John Stratton Hobbs, 1813-1874) е английски гравьор, хидрограф и географ. През 1847 г. Хобс издава в Лондон “New sailing directions for the Dardanelles, sea of Marmara, Bosphorus, Black sea, and the sea of Azov” (Ново ръководство за плаване през Дарданелите, Мраморно море, Босфора, Черно море и Азовско море). Навигационният пътеводител на Хобс е компилиран от „Портулан на Черно море“ (Portulan de la mer Noire et de la mer d’Azov ou description des cotes de ces deux mers a l’usage des navigateurs. Par E. Taitbout de Marigny. Imprimerie de la ville, Odessa, 1830) на Едуард Тетбу де Марини. Той е допълнен и с навигационните бележки на капитан Р. Д. Мидълтън (R. D. Middleton, Master in the Merchant Service)* и капитан Джордж Бидълкомб (George Biddlecombe, Master, R. N., 1807-1878).
Навигационния пътеводител на Джон Стратън Хобс запълва острата нужда от информация за Черно море на Британското адмиралтейство в Лондон. За западното Черноморие Хобс пише:
„Варна.
Нос Галата, южната точка на Варненския залив, се намира на 43° 10′ с. ш. и 27° 58′ и. д. Нос Соганлик, северната точка, се отклонява от първата на 1/2 и. д. и е отдалечен на около 4 1/2 мили. Между тях се намира заливът, който е дълбок около 3 мили. Градът е разположен на дъното на залива; на юг от него водата е плитководна и поради някои скали, изгубени котви и потънали кораби е опасно да се приближавате на по-малко от 1/4 миля от града. По-нататък брегът, който е нисък, е ограден от плитчина. Обичайното място за заставане на котва е на югоизток, между града и нос Галата, на около 8 сажена вода, на 3/4 мили от града; отворено е от изток до юг-югоизток. От нос Галата излиза малък риф, около който има 5 и 6 сажена вода. Отсрещният бряг, към нос Соганлик, е чист и безопасен, а близо до него има 6 и 8 сажена. Варна изнася за Константинопол царевица, домашни птици, дървени въглища, лой и т. н., а редовната комуникация през лятото с императорските дунавски параходи е подобрила много положението на мястото.
Каварненски залив.
Нос Калиакри е източният край на залива Каварна и се намира на 20 мили от нос Соганлик на североизток. Така оформеният залив предоставя добри условия за акостиране навсякъде, когато първопосоченият нос се насочи на изток срещу юг, малко по-южно. Самият нос не е много висок, но е много стръмен и с червен цвят; гледан от изток, той изглежда отделен от основната суша. На върха му има няколко стари руини и може да се заобиколи на разстояние един кабелт.
В залива се намират котвените стоянки на градовете Каварна и Балчик, като първият е разположен на около 4 мили северозападно от носа. Тук градът се вижда разположен в долина между две високи скали. Самият град е разположен на около 2 мили нагоре. Балчик се намира на около 9 мили на запад. И на двете места могат да се купят домашни птици и дърва за огрев на много ниски цени.
През 1829 г. австрийски търговски кораб, нает от руската транспортна служба, е претърпял корабокрушение на неизвестен досега бряг между Балчик и нос Соганлик, чийто център се намира на 15 мили от нос Калиакри на запад и 1/3 на юг; от Балчик – на югозапад и юг. Този бряг има само 10 фута вода и е разположен на изток от нисък плаж, над който се извисява планина, на която има два хълма; изглежда, че е на около 1,5 мили от брега, има известна площ и дълбока вода наоколо**.
Шаблер Саги.
Шаблер Саги се намира на 12 мили на североизток от нос Калиакри. Приближавайки се до тази точка, ще откриете хълм, близо до който има кула с пирамидална форма, използвана в миналото като фар. Точката, на която е построена, се простира на изток, а от нея се простира плитчина, дълга около един кабелт в същата посока.
Между Шаблер Саги и нос Калиакри брегът е чист. Скалите обикновено са равни; тук-там има няколко къщи, а на едно място и малка горичка. Понякога тук е наблюдавано насрещно течение, което се насочва на север“**.
* Observations on the Navigation of the Dardanelles, Bosphorus, and Black Sea, pointing out some of the defects in the directions at present in use, By R. D. Middleton, Master in the Merchant Service. // The Nautical Magazine, March, 1833, p. 113-121.
*** New sailing directions for the Dardanelles, sea of Marmara, Bosphorus, Black sea, and the sea of Azov: Compiled chiefly from the surveys of E. Taitbout de Marigny; and the Observations of Mr. R. D. Middleton, Commander, Merchant Service, Mr. G. Biddlecombe, Master, R. N. By J. S. Hobbs, Hydrographer, London, Printed for, and Published By, Charles Wilson, 1847, p. 17-18.