На церемония в китайската корабостроителница “Далиан” бе вдигнат флагът на NORTHERN PIONEER (IMO: 9954228), танкер за превоз на втечнен въглероден диоксид по първия в света пълномащабен проект за създаване на устойчива верига за улавяне и съхранение на парниковия газ. Танкерът ще плава под флага на Норвегия, ще се менажира от базирано в Лондон подразделение на японската K-Line и ще превозва втечнен СО2 от съоръжение за неговото улавяне до приемния терминал на Northern Lights в Ойгарден, Западна Норвегия. Това съобщиха пред Maritime.bg от K-Line.
Northern Lights е консорциум, регистриран с поделена отговорност и собственост между Equinor, Shell и TotalEnergies. Японската компания е чартирала три от танкерите, поръчани от Northern Lights.
„Това е велик момент за нашата компания и индустрията за улавяне и съхранение на СО2. Днес отбелязваме, че пълната верига за транспортиране и съхранение на СО2 на Northern Lights е готова. NORTHERN PIONEER и неговите кораби-близнаци ще дадат възможност за гъвкаво и мащабируемо транспортиране на СО2 в цяла Европа“, каза Тим Хейн, управляващ директор на Northern Lights.
„С нашите обширни познания и опит в експлоатацията на различни кораби за превоз на втечнен газ, групата K-Line е решена да работи, за да допринесе за декарбонизацията на Европа чрез безопасно и надеждно транспортиране на втечнен СО2.“, каза Юкиказу Мьочин, президент и главен изпълнителен директор на японската компания.
NORTHERN PIONEER (IMO: 9954228)
- Капацитет: 7,500 m3
- Дължина (максимална): 130 m
- Широчина: 21 m
- Условия за транспортиране на товара: максимално налягане от 19 bar(g) и минимална температура от -35 °C
- Корабът се задвижва с LNG
- Корабът е оборудван със система за допълващо задвижване от вятъра.
Улавянето и съхраняването на въглероден диоксид е необходимо решение за декарбонизиране на промишлеността и постигане на целите за нулево нетно потребление. Northern Lights разработва отворена и гъвкава инфраструктура за транспортиране на СО2 с кораб до приемателен терминал в Западна Норвегия за междинно съхранение, преди да бъде транспортиран по тръбопровод за безопасно и постоянно съхранение в резервоар на 2600 метра под морското дъно.