За имиджа на морската професия, за свършеното през годината и какво още предстои, разговаряме в навечерието на Никулден с к.д.п. Димитър Димитров, президент на Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани (CESMA), морски посланик на добра воля на Международната морска организация (IMO) за България.
Как се отразяват острата криза в Близкия изток и войната в Украйна върху имиджа на моряшката професия?
– Във всяко отношение военните конфликти влияят негативно на морската професия и изобщо на хората, които работят на море. Моряци са взети като заложници, има и постоянни нападения срещу търговски кораби. Включително преди месец имаме и жертви моряци в пристанище Одеса, където търговски кораб бе ударен от ракети. Всички тези действия срещу мирното търговско корабоплаване намаляват интереса на младите хора към морската професия и карат много моряци, които практикуват професията да търсят алтернатива. Вярно, процентът на тези нападения не е висок спрямо търговските кораби, които плават на море, но пък всеки си казва, ами, ако на мен ми се случи!? Това води до отлив от морската професия. Защото действително се увеличават рисковете на море, тъй като търговските кораби не са пригодени да противодействат на въоръжени нападения, каквито стават в момент в Аденския залив и Арабско море.
В тази връзка какво ще кажете за похитения от хутите кораб „Galaxy Leader“, на който капитанът и старшият помощник са българи и са взети за заложници?
– За този случай вече на няколко пъти споменавам, че не бива, който и да е, да си прави пиар – политически акции. Тези моряци сънародници са в много деликатна ситуация, вече от година са заложници. Знаем, че в момента по дипломатически пътища се работи за тяхното освобождаване, но със сигурност техният проблем ще бъде решен, ако бъде решен политическият проблем на брега. А към момента скоро не се вижда такава светлина в тунела. Така че за тези хора най-важното сега е да могат психически да издържат. Те получават достатъчно храна и са относително в безопасност, но така или иначе са заложници и във всеки момент, ако ескалира конфликтът, това може да се отрази негативно за тях и техните семейства. Продължаваме да правим всичко възможно за намиране на положителен изход от тази ситуация. Работи се на всички нива в държавата, включително аз като морски посланик на добра воля на Международната морска организация (IMO) за България при срещата ми в Лондон през септември месец повдигнах въпроса пред генералния секретар на IMO, но и те също не могат да направят много, тъй като проблемът е чисто политически. Единствено засега можем да оказваме подкрепа и естествено да подпомагаме нашите институции в техните опити да освободят тези двама български моряци.
В навечерието на Никулден, празник на моряците, каква е равносметката на свършеното през изминалата година?
– Тази година през септември Българската асоциация на морските капитани (БАМК) направи един значим форум за морската ни индустрия. Той се проведе във ВВМУ с тяхно съдействие и там бяха поканени представители на морските среди от цял свят, включително като лектор и зам.- председателят на Международната морска камара. Имаше много интересни теми, които бяха разисквани. Нашите колеги тук бяха запознати от първа ръка от значими специалисти в морското право, в морската търговия и специално за новостите в морските професии. Резултатите от този форум станаха широко обществено достояние, резюме от него беше представено в IMO, беше разпространено и сред членовете на CESMA, тъй като в интерес на нашите колеги е да бъдат информирани и да могат да практикуват професията си, да знаят всичко, което се случва и предстои в перспектива. В момента се говори много за зелената сделка, за намаляване на емисиите и в тази връзка българската морска общност чрез ВВМУ и други организации е участник в проекта „Съюз Зелени пристанища (GREENPORT ALLIANCE)“. Става дума за форум, който оценява действията на малките компании за намаляване на вредните емисии и на морската индустрия, като цяло да отговаря на съвременните екологични изисквания. На това, което постигат развитите държави в усилията за намаляване на вредните емисии.
Работим и с младите хора за популяризиране на морската професия на национално и на европейско ниво. Самото ръководство на асоциация на капитаните се подмлади, младите хора идват с нови идеи. Затова бе осъществен и този форум, който бе наречен „Глобален компас“. Убеден съм, че вървим в правилната посока, за да може в бъдеще да пазим постигнатия имидж като български морски специалисти.
Какви нови нормативните промени, свързани с моряшкия труд, могат да се очакват?
– Тече оценка на Международната конвенция за прилагане на вахтената служба на море. Последно тя беше изменена в Манила през 2010 г. В рамките на следващите две години на базата на тази оценка ще бъдат направени предложения за изменения в конвенцията, свързани с развитието на новите технологии и навлизането на автоматизирани системи в корабоплаването, с автономните кораби. В момента е още на ниво обсъждане в IMO, но това предстои в следващите две години.
Другото са мерките, които се въвеждат по отношение на вредните емисии. С необходимостта в дадена ситуации да се реагира. Например, старите кораби, когато плават, при тях за намаляване на емисиите се ограничават двигателите в определено отношение, което пък в екстремни ситуации може да намали възможността на хората да реагират адекватно. Екипажите трябва да са запознати с всички тези нови неща и да се съобразяват с тях. Има определени райони в света, където тези ограничения за корабните двигатели се отменят, заради маневриране в стеснени райони. Така че във връзка с новите изисквани за намаляване на вредните емисии се налага екипажите да получават допълнително обучение, за да могат да действат.
В навечерието на Никулден не мога да не попитам и какво става с Паметника на моряка във Варна за реализацията, на който дълги години бяхте основен двигател?
– Първо имаме промени във Фондация Морски съдби“ с нов председател на нейния Управителен съвет, който е по- млад колега. Аз не съм се отказал да помагам за Паметника на моряка, но предвид последните действия на Община Варна и на кмета, които изцяло отхвърлиха проекта в този му вид, категорично отказвам да започна целия път отначало. Но пък новите колеги, новият председател на Управителния съвет имат нови идеи и вече се работи по продължаване на проекта на ново място. Естествено това ново място ще предизвика и нова визия на паметника. Трябва да се извърви отново процедурата отначало със съответните решения на Съвета по естетизация на градската среда. Може би той първо ще трябва да отмени своите предходни решения, които веднъж вече е вземал и да приеме нови. После трябва да се изработи нова визия. Тъй като са похарчени много пари за изработването на бронзовата фигура на моряка, най-вероятно в този нов проект тя ще бъде вградена и това е идеята на Управителния съвет на фондацията. А тя е: постигнато до момента да се промени по такъв начин, че да се впише на новото място, което ще бъде определено.
Оптимист ли си до следващия Ден на моряк Варна да има паметник?
– Имайки предвид че за 15 години не можахме да го направим, сега за 5 месеца отново да го направим едва ли е реалистично. Но защо пък да не стане? Дай Боже! – младите хора са по-амбициозни и напористи, може да успеят.
И накрая едно пожелание за Никулден: Свети Николай Мирликийски Чудотворец да пази и закриля всички моряци, политиците да си свършат работата и тези, които бедстват на море и в пристанищата да се завърнат безопасно по домовете си, за да може всички хора да се ползват от стоките и услугите, доставяни по море.