Неясно е бъдещето в началото на празничния декември на повечето от 1500-те румънски корабостроители от разположения между Дуа Май и Мангалия завод, в който до момента 49% от акциите бяха контролирани от нидерландската “Дамен Шипярдс Груп” (Damen Shipyards Group). Общото събрание на акционерите на “Корабостроителница 2 май – Мангалия” взе решение за прекратяване на сключения в края на 2018 г. договор за съвместна експлоатация и управление на корабостроителните мощности. Решението идва след среща между Арнут Дамен, главен изпълнителен директор на нидерландската корабостроителна група, с министър-председателя на Румъния Марсел Чолаку през септември.
„Това е отбранителна стратегия за румънската държава“, заяви министърът на икономиката Раду Опреа пред румънската редакция на Свободна Европа, когато бе попитан защо се прекратява договорът. Представители на холандската група са отказали да коментират темата.
Прекратяването на договора идва в изключително деликатен момент: “Дамен Мангалия” (Damen Mangalia) е в несъстоятелност и от началото на декември няма работа за изпълнение. Дори и за ремонт на кораби. „Надявам се, че с прекратяването на договора и изясняването на претенциите и средствата за защита, както беше споменато, това партньорство ще бъде финализирано възможно най-скоро, така че друг заинтересован инвеститор да може да поеме акциите на компанията“, заяви пред Лауренциу Гобея, лидер на профсъюза на корабостроителите. Все още не е известно какво обезщетение ще получи “Дамен Шипярдс Груп”, нито кои инвеститори биха проявили интерес да поемат корабостроителницата в Мангалия.
В момента повечето от 1500-те служители и работници технически са безработни.
До март 2025 г. те могат да получават възнаграждения от фонда за гарантиране на вземанията за заплати. Според Гобея много от тях вече са си намерили втора работа или са решили да напуснат завода.
„Водят се разговори за сключване на договори за ремонт на кораби от следващата година, за да се осигури пространство за дишане“, допълва Гобея. Пространството, за което той говори, ще включва 200-300 работници. Останалите, при липса на договори, ще останат без работа.
„Нашият профсъюз призовава акционерите на “Дамен Мангалия” и политическите ръководители да приемат спешни мерки за разрешаване на тази криза, за да спасят корабостроителницата, която е от съществено значение за румънската корабостроителна индустрия – стратегически обект от национален интерес“, казва синдикалистът.
Как Damen Mangalia изпадна в несъстоятелност
Корабостроителницата в Мангалия, чиито 51% са собственост на румънската държава чрез Министерството на икономиката, а 49% – бяха на холандската компания Damen, беше залята през пролетта от вълна от искове за възстановяване на дългове за стотици милиони евро. По-голямата част от исковете са от дружества именно от групата на “Дамен”. На 19 юни, по искане на компанията майка – Damen Holding B.V., заводът край румънския град бе обявен в несъстоятелност, а за временен синдик бе назначена компанията CITR. Според предварителни доклади, общо 147 институции и дружества са предявили претенции за почти два милиарда леи (400 милиона евро).
Отношенията между Damen и румънската държава
През 2018 г. “Дамен Шипярдс Груп”, която притежава и корабостроителницата в Галац, придоби 51% от акциите на Daewoo Mangalia Heavy Industries. Предишният собственик, южнокорейската компания Daewoo – по-известна на румънския пазар с автомобилите, произвеждани в Крайова – остави след себе си дългове в размер на 730 млн. евро. Решението, намерено по онова време за съживяване на корабостроителницата в Мангалия, където се строят търговски кораби, беше “Дамен” да поеме дълговете и да отстъпи два процента от акциите на румънската държава, която беше акционер в корабостроителницата в Мангалия през друго дружество, контролирано от Министерството на икономиката. В замяна румънската държава се отказва от правото си на предпочтително изкупуване. Холандците получиха правото да решават как да управляват предприятието, въпреки че контролират 49 % от акциите. Те също така се задължиха да поемат целия дълг към Daewoo. Въз основа на това партньорство с румънската държава “Дамен” предостави финансиране, ноу-хау, специализирани ресурси, както и клиенти и договори, за да направи корабостроителницата в Мангалия конкурентоспособна на европейския пазар. През юни 2023 г. правителството в Румъния прие извънредна наредба, с която промени правилата за управление на дружества, в които държавата е мажоритарен акционер. Според новата наредба румънската държава, по-точно правителството, трябваше да назначава ръководителите на корабостроителницата Мангалия.