Близо 5 милиарда евро за инвестиции в инфраструктура ще получи Румъния по заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). Правителството в северната съседка одобри меморандума за кредитиране. Със средствата ще се рехабилитира и изгражда пътна и железопътна инфраструктура.
Един от ключовите проекти, който ще получи част от сумата, е за възстановяване и модернизация на железопътната мрежа на Пристанище Констанца.
Проектите са включени в инвестиционната програма за развитие на транспортната инфраструктура за периода 2021-2030 г., като те са част от основния коридор за свързаност между черноморското пристанище Констанца и Западна Европа, уточниха от румънското правителство.
Планирано е възстановяване на тунел „Палас“, разположен на бившата железопътна линия Палас-Порт Веки. В миналото наричан „Карол I“, в чест на румънския крал, през него в продължение на почти един век са преминавали товарни влакове за пристанище Констанца. Тунелът е построен в периода 1895-1900 г. по плановете на инженера Анжел Салиньи. Проектиран и прокаран за двоен коловоз, той е дълъг 490 м, широк 8,36 м и висок 6,15 м при ключовия камък. Вътрешно е облицована с тухли, свързани с хоросан, и подсилен с бетонен капак върху каменна основа. В зидарията на тунелния навес са направени ниши на всеки 20 метра, за да се предпази персоналът по поддръжката при преминаването на влаковете. През 1965 г. тунелът Палас е подложен на ремонтни дейности. През 70-те години на миналия век е пусната в експлоатация нова, електрифицирана железопътна линия до пристанището на Констанца и товарният трафик през тунел Палас значително намалява. Тунелът се използва до 1992 г., когато след проливни дъждове е наводнен, а през следващите 19 години остава изоставен и не са извършвани никакви дейности по поддръжката му.
През тази година медии в Румъния съобщиха, че за възстановяването на тунела към пристанището ще са нужни около 150 млн. евро, над 10 пъти повече от нужните средства за рехабилитация, ако ремонтът е извършен в началото на 2001 година.