След като няколко години се търсеха пари за спасяването на кораба-музей „Дръзки“, сега се търси изпълнител на ремонта на легендарния торпедоносец. В средата на лятото беше обявена обществена поръчка за укрепване на фундаментите на „Дръзки“, но изпълнител не бе избран. Оферта подаде една единствена фирма – „Прогрес 99“ ООД, която не беше допусната да продължи, тъй като не е отговаряше на предварително обявените изисквания.
В началото на седмицата е обявена втора обществена поръчка. Желаещите да се заемат с ремонта на кораба-музей ще трябва да отговарят на редица условия. Участниците трябва да имат няколко сертификата, сред които за стандарт по ISO и здравословни и безопасни условия на труд. Задължително условие е да има опит в строителството на обекти от първа категория. По тази причина предишният участник не беше допуснат до финалната фаза, тъй като е имал удостоверение да изпълнява строежи от трета до пета категория.
Поръчката е на стойност 87 000 лева, а срокът за изпълнение е 60 дни. Критерият за оценка на офертите е „най-ниска цена“. Крайният срок за подаване на предложенията е 15 ноември. Те ще бъдат отворени на следващия ден.
„Искрено се надявам да се намери фирма, която да е способна да извърши ремонта. Надявам се и времето да позволи през зимата да се работи“, заяви пред Дарик Мариана Кръстева, директор на Военноморския музей. Ако това се случи, още следващия сезон корабът ще бъде отворен за посещения.
Заради окаяното си състояние един от символите на военноморския ни флот е затворен за посетители от 2008 г. Дълго време ремонтни дейности не бяха предприемани заради липсата на пари. Средствата – около 100 000 лева, вече са осигурени от военното ни министерство, под чиято шапка е музеят.
Торпедоносецът „Дръзки” е построен в началото на XX век, а като кораб-музей е открит през 1957 година. Точно преди 100 години, по време на Балканската война, „Дръзки“ торпилира турския „Хамидие“. Торпедото прави пробойна в крайцера и го изважда от строя до края на войната. При артилерийската стрелба парче от снаряд пробива втората димова тръба на „Дръзки“. Пробойната може да се види и днес. Тя е запазена като свидетелство от първата победа на българския военноморски флот.
Maritime.bg – България