Данните от линията за помощ SeafarerHelp на Международната мрежа за благосъстояние и помощ на моряците (ISWAN) показват нарастващ брой обаждания, свързани с изоставяне, проблеми при репатриране, тежки психични проблеми и преживяно насилие на море. Това съобщиха пред Maritime.bg от ISWAN.
Публикуваните днес данни от SeafarerHelp, безплатна, поверителна и многоезична линия за помощ на ISWAN за моряците и техните семейства по целия свят, дават представа за многото предизвикателства, с които се сблъскват работещите на море, които обикновено остават извън вниманието на медиите.
В периода януари-юни 2024 г. в SeafarerHelp се наблюдава увеличаване на броя на контактите в някои от най-тревожните области на благосъстоянието на морските лица. Служителите на информационната линия на ISWAN са оказали подкрепа на 227 морски лица в 25 случая на изоставяне, което е със 150% повече в сравнение с 10-те случая през първите шест месеца на 2023 г. Много от тези моряци не са получавали заплати от няколко месеца, а в някои случаи са нямали питейна вода и други основни провизии. В няколко от тези случая моряците са си осигурили работа, като са платили такси на измамни агенти за наемане на работа, което подчертава по-широките структурни проблеми в морския сектор, които водят до това, че морските лица понякога са поставени в опасна работна среда.
През първата половина на 2024 г. броят на контактите, свързани с проблеми с психичното здраве, също се е увеличил със 17 %, като 109 моряци са се свързали с SeafarerHelp, в сравнение с 93 през същия период на 2023 г. Това включва 15 случая, в които морско лице е изказало мисли за самоубийство, в сравнение със седем случая през първата половина на 2023 г. В много от случаите притесненията за семейството им у дома са оказвали пагубно влияние върху психичното благополучие на моряците, като много от тях са се борили да се справят с финансови трудности, проблеми във взаимоотношенията или с болестта или смъртта на близки, докато са били далеч от своя дом. В други случаи предизвикателствата на работното място са оказали влияние върху психичното здраве на моряците, като много от тях са посочили трудностите при репатриране, опасенията от допускане на грешка или прекомерната натовареност и работното време като фактори, които са повлияли отрицателно на благосъстоянието им.
Преживяванията на злоупотреба, тормоз, преследване, дискриминация или насилие (ABHDV) бяха още един ключов фактор, допринасящ за предизвикателствата, свързани с психичното здраве на много моряци, които се свързаха със SeafarerHelp. През първата половина на 2024 г. в линията са постъпили 92 контакта, свързани с ABHDV, което е с 28% повече в сравнение със същия период на предходната година. Много моряци са потърсили помощта на ISWAN, след като са били подложени на тормоз от страна на офицери, като някои от тях са посочили, че от тях се изисква да работят прекалено дълго време или им се отказва необходимото медицинско обслужване. Други моряци съобщават, че са били подложени на дискриминация въз основа на тяхната националност или религия.
ISWAN също така публикува данни за полугодието на YachtCrewHelp, нейната специализирана линия за помощ за екипажите в яхтената индустрия, които показват въздействието на договорните проблеми върху много от екипажите на яхти. Малко по-малко от една четвърт (23 %) от всички повдигнати въпроси са свързани с договорни проблеми, като екипът на ISWAN подкрепя членове на екипажи при предизвикателства, включващи несправедливо освобождаване от работа, неизплатени заплати и трудности при репатриране.
„В момент, когато морският сектор е съсредоточен върху продължаващата криза в Червено море и неотложните изисквания за декарбонизация, е важно да не изпускаме от поглед многобройните предизвикателства, свързани с благосъстоянието на моряците, с които те се сблъскват всеки ден на море. Данните от телефонната линия за помощ на ISWAN хвърлят светлина върху необходимостта от засилени действия за предотвратяване на най-тежките нарушения на правата на морските лица, най-вече нарастването на случаите на изоставяне на моряци. В по-широк план обаче данните от SeafarerHelp показват, че отвъд тези най-крайни случаи е необходимо да продължат усилията за изграждане на безопасни и приобщаващи култури, които подкрепят здравето и благосъстоянието на морските лица, от които зависи морският сектор, казва Саймън Грейндж, главен изпълнителен директор на ISWAN.
ISWAN планира да публикува данни от SeafarerHelp и YachtCrewHelp за цялата 2024 г. през новата година, за да сподели прозрения за предизвикателствата, пред които са били изправени моряците и техните семейства.