Във варненското кораборемонтно и корабостроително предприятие МТГ – Делфин на вода бе спуснат корпусът на СМЕЛИ – втори от двата нови модулни патрулни кораба, които се строят за Военноморските сили. Двата кораба се строят в МТГ – Делфин в сътрудничество с NVL. Припомняме, че килът на СМЕЛИ бе заложен през юли м.г., една година след церемонията по залагането на кила на ХРАБРИ, първи нов многофункционален модулен патрулен кораб (ММПК) за флота.
Корабите с дължина 90 метра и водоизместимост от приблизително 2300 тона са базирани на доказан дизайн на NVL и разполагат с интегрирана система за управление на бойните действия. Двата плавателни съда са в състояние да противодействат както на въздушни и наземни, така и на надводни и подводни заплахи. Те са предназначени за изпълнение на задачи в рамките на международните съюзнически мисии на НАТО и ЕС. Корабите ще притежават сьвременни способности за водене на ефективни бойни действия срещу въздушен, надводен и подводен противник съгласно стандартите на НАТО. Към настоящия момент първият кораб ХРАБРИ е спуснат на вода. Извършват се дейности по насищането му с оборудване. Вече започна подготовката за провеждане на изпитанията му в пристанище, планирани за периода януари – април 2025 г.
До края на 2025 г. трябва да се проведат изпитанията на море и окончателното приемане на кораба в състава на ВМС. Корпусьт на втория кораб „Смели” е изграден в доковата камера на завод МТГ Делфин. Спускането му на вода, заложено в договора за м. април 2025 г., се проведе на 12 декември тази година.
За доставката на необходимите боеприпаси, за оръжейните системи на корабите вече са сключени отделни договори за противокорабни ракети, зенитно-управляеми ракети и самонасочващи се торпеда.
Сьщевременно се провеждат процедури за доставка на криптиращи устройства за комуникационните средства по линия на Програмата на САЩ за чуждестранни военни продажби на правителството на САЩ (Foreign Military Sales – FMS).
Двата съда се строят по международни стандарти за военни кораби, като надзорът се осъществява от класификационната организация DNV GL, която след приключване на проекта ще присвои на корабите клас нотация „Фрегата”.
ВМС имат задължението да следят за спазване на клаузите на договора и покриване на изискванията на Техническото задание. Регулярно се провеждат работни срещи между представители на ВМС и NVL за изясняване на възникнали въпроси, коментираха от флота. Ежеседмично екипи от ВМС посещават корабостроителницата за осъществяване на контрол по напредъка.
Обучението на екипажите и специалистите от ремонтните органи на ВМС е включено в предмета на договора с NVL и е планирано да се проведе на борда на корабите в България и в производствените бази на изпълнителя в чужбина. От края на м. октомври тази година започна обучението в чужбина. Първите курсове за торпедните системи се проведоха в периода октомври-ноември 2024 г. в гр. Ливорно, Италия. В момента се провеждат курсове по общо устройство на кораба във ВМБ Варна, а в началото на 2025 г. предстоят курсове в Швеция и Италия по системата за бойно управление на кораба и оръжейните системи.
Строежът на корабите се осъществява в рамките на проекта „Придобиване на многофункционален модулен патрулен кораб за ВМС“, чието изпълнение започна през 2020 г. със сключването на договор между Министерството на отбраната на Република България и компанията „FR. LURSSEN WERFT GMBH&Co.KG“, впоследствие преименувана на „NVL B.V. & Co.KG“. Първият кораб трябва да бъде предаден на Военноморските сили до края на 2025 г., а вторият – през 2026 г.