Началникът на Висшето военноморско училище “Н. Й. Вапцаров” фл. адмирал проф. Калин Калинов представи днес пред морския бизнес мандатна програма за 2025 г. в обхвата, касаещ традиционните морски специалности.
Мандатната програма е разработена в пет направления, някои от които са образование и квалификация, научни изследвания, административен капацитет, развитие на човешките ресурси, корпоративна и социална отговорност. По време на срещата, на която присъстваха представители на морската общност, бяха изложени множество перспективи – предлагането на все “по-клиентски ориентирани образователни продукти” и разкриването на новообособяващи професии на пазара, които възникват на границите на професиите, за които университетите обучават.
Обърна се внимание на трайната тенденция за отлив от класическите морски професии, като „Корабни машини и механизми“, „Електрообзавеждане на кораба“ и „Експлоатация на флота и пристанищата“.
Младото поколение отдава по-голямо значение на професионална квалификация, придобита чрез курс, отколкото на дипломата от висше учебно заведение. Бяха поставени няколко въпроса, свързани с нарастването на приложната ориентираност в образованието, откъдето преподавателите следва да бъдат професионални експерти. Това е отражение на глобалната тенденция към повишаване на практическите умения на студентите, които да ги подготвят за реалния свят и пазара на труда.
Немалък проблем, на който трябва да се обърне сериозно внимание, е, че средното образование не осигурява необходимия фундамент от знания. Средното образование не успява да развие умения, като критично мислене, умение за решаване на проблеми, работа в екип и дигитална грамотност, според новия началник на ВВМУ.
В европейски мащаб се налага 3-годишно бакалавърско обучение, в резултат, на което конкурентния натиск върху българските университети нараства. Засилва се делът на комуникативните умения, нараства необходимостта от логическо мислене. Изкуственият интелект навлиза във всички професии. Демографската криза се задълбочава, нараства достъпността на чуждестранните университети за сметка на българските, смята още флотилен адмирал Калинов.
Като решение той представени насоки, които да разработват модели с нарастваща ангажираност на потенциалния работодател; да се въведат комплекс от мерки, които да повишат интереса на обучаващите; да се въведат хибридни модели на обучение, като дистанционното. Да се увеличи делът на практическите занятия. Да се търсят модели на обучение чрез менторство.