Плаващият под флага на Маршаловите острови много голям рудовоз SOHAR MAX (IMO: 9565065) е най-големият към момента кораб в света, на който са инсталирани роторни ветрила за допълващо задвижване от вятъра. Това съобщиха пред Maritime.bg от компанията “Anemoi Marine Technologies”, която осигури 5 роторни системи за кораба, първо поколение Valemax с дедуейт 400 315 dwt, построен през 2012 година.
Проектът демонстрира глобалното сътрудничество между бразилския миннодобивен гигант Vale S.A., оманския корабособственик Asyad и базирания в Обединеното кралство доставчик на роторни ветрила Anemoi.
Петте роторни ветрила, заедно със специална система, осигуряваща тяхното “прибиране”, са инсталирани на кораба в корабостроителница COSCO Zhoushan в Китай
Очаква се, че с инсталирането на системата SOHAR MAX да намали разхода на гориво с до 6% и въглеродните емисии с до 3000 тона годишно.
SOHAR MAX току-що завърши рейс до Тубарао, по време на който започна тестовият период на роторните ветрила, а изпитанията ще продължат и при бъдещи рейсове, казаха пред Maritime.bg от Anemoi.
„От 2010 г. насам Vale оперира с високоефективни кораби, а през последните години насърчава инициативи за внедряване на вятърна енергия, която ще играе централна роля в декарбонизацията на морския транспорт на желязна руда“, казва Родриго Бермельо, директор по корабоплаването на Vale. „Този проект укрепва тази традиция в областта на корабоплаването на Vale – да се инвестира в иновации и да се стимулира модернизацията на флота с цел намаляване на емисиите, в партньорство с корабособствениците“, допълни той.
„Това е вълнуващ знаков проект за Anemoi и за вятърното задвижване като цяло, тъй като демонстрира значителното въздействие на вятърната енергия дори върху най-големите кораби. Инсталирането на нашите роторни ветрила в такъв мащаб е момент, демонстриращ нашата всепризната технология“, каза Ник Контопулос, главен директор „Производство и партньорства“ на Anemoi. „Развълнувани сме да бъдем част от текущите планове за устойчивост на Vale и Asyad и да подкрепим усилията им за стимулиране на декарбонизацията в морската индустрия“, подчерта той.
„Изказваме най-дълбоки благодарности на всички наши партньори, които направиха възможен този проект за модернизация. Заедно напредваме в значимата промяна и насочваме индустрията към по-зелено бъдеще.“, каза Контопулос.
През октомври 2024 г. Vale обяви, че ще инсталира цилиндрични платна и на борда на NSU Tubarao, който е собственост на NS United Kaiun Kaisha. Очаква се проектът, който трябва да приключи през септември 2025 г., да постигне значително намаляване на потреблението на гориво и на въглеродните емисии.