Павлин Надворни е носителят на преходната награда Златен глобус “Кор Кароли” за 2024 г. Във Варна се проведе церемонията по връчване на наградата на фондация “Кор Кароли” за най-добро българско морско ветроходно постижение за годината, в памет на кап. Георги Георгиев.
Кандидатурата за наградата Златен глобус на Павлин Надворни, шкипер на яхта “Espresso Martini”, е за участието му в регата Global Solo Challenge от Ла Коруня, Испания 21.10.23 г. до порт Ана Марина, Нова Зеландия 10.02.24 г., проплавани над 15 000 м. мили.
Павлин Надворни е роден на 11.11.1967 г. С морски спортове, включително с ветроходство, се занимава от 8-9 годишен – първоначално в Морски Клуб – Русе, в последствие – Яхт-клуб Порт Русе. Неговата професионална подготовка започва с Ял-6, Зефир, Комби-бот, Оптимист, Кадет, Фин, уиндсърф. Завършва ВНВМУ “Н.Й.Вапцаров” специалност „Корабоводене” граждански флот, випуск ‘86-‘91.
През изминалите години Павлин Надворни е участвал в множество национални и международни регати за килови яхти. През 2018 година закупува повредената от урагана „Ема” състезателна яхта “Еспресо Мартини” (Farr 45), която след ремонт е транспортирана на ход от Полхели, Северен Уелс до Варна.
Предизвикателството на Павлин Надворни в GSC,
можете да проследите в Maritime.bg тук
Посрещането на Надворни във Варна:
Информация за яхтата:
Име: Еспресо Мартини (Espresso Martini)
Собственик: Павлин Надворни
Пристанище на регистрация: Варна
Модел: Farr 45 Carol Marine, USA
Година: 1997
Стъкмяване: фракционален шлюп
Материал на корпуса: кевларен сандвич
Мачта и гик: карбон
Кил: чугун + олово
Дължина: 13.87 м
Ширина: 4.19 м
Газене: 3.00 м
Водоизместване: 7970 кг
Двигател: Янмар 47 к.с.
Ветрилна площ: 127 кв.м. (Без спинакер)
Спинакер: 148 кв.м.
Резюме от дневника на “Espresso Martini”, любезно предоставен от Павлин Надворни:
“1. Деливъри: Варна – А Коруня
15.08.23/1800 Отплаване Варна с 1+2 екипаж
16.08.23/0400 Спиране в Несебър, оставяне на 1 човек по здравословни причини.
18.08.2023 Несебър – Царево, изходяща контрола
19.08.2023 Пристигане Митилини
21.08.23 Коринт канал
23.08.23 Спирка Аргостоли, Кефалония
25.08.23/1400 Пристигане в Маноел Айлънд Марина, Малта
29.08.23/1200 Отплаване от Малта – 2 ма екипаж
02-03.09.23 Бофорт 7-8 от изток, пристигане в Торевиеха, Мурсия, Испания
05.09.23 Отплаване от Торевиеха
07.09.23/2230 Пристигане Алкайдеса Марина, Ла Линеа, Испания (до Гибралтар)
08.09.23 Отплаване от Гибралтар
10.09.23 Спирка за гориво в Кашкайш, Португалия, отплаване след час.
11.09.23/0930 Атака от 3 косатки, отхапано парче от перото на руля
12.09.23/1630 Пристигане в Марина Коруня
03-10.10 На сух док за ремонт на перото на руля
2. Global Solo Challenge 2023-2024
21.10.2023 1200 UTC Старт в стартова група от 3 яхти
NW 15-20, вълна 3-4 м
Лавировка до нос Финистер
23-24.10.23 Вятър ЮЮЗ 30 възла, плаване по-пълно (източно), за да се пази лодката.
Избран източен вариант за заобикаляне на Канарите. Спукан ляв воден танк, загубени 150 литра сладка вода. Решено да не се спира на Канарите.
25-28.10.23 Плаване на асиметрик
28-29.10.23 Плаване в близост до Канарите
30.10.23 Влизане в териториални води на Западна Сахара с много риболовни кораби в близост след пропускане на аларма. Измъкване по най-бързия възможен начин.
01.11.23 0200 Драйвът (актуатор) на автопилота отказва. Броучинг, последван от поворот оверщаг с грот, геноа и спинакер. Смяна на драйв с резервен. Навито въже на винта.
Търсене на варианти за плаване с ветрови автопилот и доставка на резервен драйв на Кабо Верде.
03.11.23 На котва до южен бряг о-в Сяо Висенте. Освободен винт, свален асиметрик след заклинване на фал в шкива на топа на мачтата. Решавам да продължа без втори резервен драйв на автопилота. Много силен (30-37 възла) вятър от брега. 4 часово обиране на котвено въже!
5-7.11.23 Пресичане на Черния Котел (ITCZ)
8.11.23 Влязохме в югоизточния пасат, който в момента е чист юг. Остър бейдевинд. Открит проблем с горния лагер на балера – най-вероятно вследствие на атаката от косатки. Болтовете са прерязали палубата и има постоянно движение. Опит за ограничаване на движението с подръчни средства.
11.11.23 0530 Пресякохме Екватора! Честит ми рожден ден – номер 56! Скъсана геноа 1, смяна с #2.
12.11.23 Първи признаци на психическа умора и реакции към самотата
13-17.11.23 Плаваме на юг
18.11.23 Качвам се по мачтата до втори краспик и не успявам да стигна до скъсания спинакер фал заради голямо надлъжно клатене.
20.11.23 Стопрът на спинакер фала изпуска и платното попада под лодката и се къса. Освобождавам го и става подарък за Нептун. Час по-късно вторият ми трисел се отвързва и също отлита зад кърмата. Връщане невъзможно заради минаващ студен фронт.
24.11.23 Първа депресия в Южния океан – начало. Вятър 30-50 възла.
25.11.23 Оставам без автопилот – авария и на втория драйв. Плаваща котва Джордан. Вълната продължава да вдига.
26.11.23 Успявам да ремонтирам драйва на автопилота!!!
27.11.23 Депресията отминава, отново с пълни ветрила и курс към Добра Надежда
03.12.23 Целим антициклон за подходящи условия за ремонт на горния лагер на балера с карбон и епоксидна смола, след минаваме на меридиана на Добра Надежда
05.11.23 Заобиколен нос Добра Надежда!!!
06.12.23 Успешен ремонт на лагера в идеални условия, редки за района!!!
7-10.12.23 Депресия
11.12.23 Времето пада – ден за подстригване и лична хигиена:)
12-13.12.23 Депресия
14.12.23 Празнувам Никулден в приятно време с албатроси наоколо
15.12.23 Пресичам 42 южен паралел
16.12.23 8000 мили по лага
18-20.12.23 Депресия. Откривам разделени профили на ролрифа на около 7-8 метра височина. Започвам планиране на ремонт.
24-25.12.23 Празнувам Коледа в сравнително нормални условия с изпечен преден хляб и бутилка вино. Липсват дори и птиците – наоколо е само Океанът.
25.12.23 Първи опит за ремонт на профилите на ролрифа. Вдигнат спинакер гик и опрян и фиксиран на фор щага. След залюляване от вълна, изхвърчавам около щага и усуквам дясно коляно. Ремонтът ще почака. Дотогава карам с 2-3 намотки на геноата.
27.12.23 Успешно качване и ремонт на профилите на ролрифа! Ура!
26-27.12.23 Гребен на високо налягане и много слаб вятър.
29.12.23 10000 мили по лага
01.01.24 Честита Нова Година!
Под асиметрик и в прекрасно слънчево време заобикаляме втория велик нос – Лийуин!!!
03.01.24 Вдигам симетричен спинакер
04.01.23 Около 2 сутринта местно време намирам спинакера във водата – скъсан ринг на фаловия ъгъл. Карабината на фала остава високо горе. 2.5 часа вадене на спинакера от водата.
06-07.01.24 Неприятно СИ време срещу ПЪ вълна
08.01.24 Откривам изкъртен погон на грота по мачтата – от гика до над първи краспик. За съжаление се оказва нерешим с подръчни средства проблем.
09.01.24 Начало на консултации с екипа и приятели в Нова Зеландия за възможно спиране за ремонт. Много тежък момент, губя апетит и започват проблеми със съня.
10-12.01.24 Поредна депресия
13-15.01.24 Тежка депресия в Тасманово море. Максимална скорост на вятъра в един от безкрайните шквалове – 69 възла.
Взето решение за заставане на котва под геноа до И бряг на о-в Стюарт с последващо влизане за ремонт в Блъф Харбър.
16.01.24 Заставаме на котва.
Опит за освобождаване на винта – неуспешен.
Изключителна среща с познат – Мъри Лорд на другия край на света!
17.01.24 Преместване с помощта на Мъри до друга котвена стоянка. Освобождавам винта след час и нещо под вода!
19.30 местно време – заставаме на кея в Блъф Харбър!
17.01 – 05.02.24
Успешен ремонт на погона на грота. Открит скъсан профил на ролрифа на геноата – ремонтиран с подръчни средства. Ремонтирана геноа 2.
Два неуспешни опита за отплаване след взети изходящи контроли. Първия път 27.01.24 – открит скъсан и липсващ анемометър на топа на мачтата след преминаване на дълбока депресия (50+ възла) След поръчка и монтаж, взета нова изходяща контрола за 03.02.24
Втори неуспешен опит след рязко усилване на вятъра до 45+ възла с пориви над 50 веднага след снемане от кея. Невъзможност да се преодолее плитчината южно от Блъф Харбър и Дог Айлънд лежащ на 2 мили южно от Аутлук Пойнт.
06.02.24 Отплаване между две депресии
07.02.24 Начало на бъбречна криза. Вечерта – усилване на вятъра и приближаваща дълбока депресия.
08.02.24 Много висока вълна -6-7 метра и вятър 35-45 възла. Минавам на обезболяващи и антиспазмалгетици.
Поддържам курс СИ към Chatham Islands случай на влошаване на състоянието ми.
09.01.24
0200 Тежък нокдаун от блуждаеща вълна събаря лодката хоризонтално на дясно. Лодката се изправя, но при удара правя тежка травма на лявото рамо в опит да се задържа. Претеглям опциите си.
0800 Вятърът пада. Решавам да направя опит за връщане към Южен Остров преди настъпващия фронт вечерта на 10.02. Уведомявам Организатора и КСЦ Нова Зеландия за взетото решение. Минавам на силни обезболяващи. Вдигане грот 1300 часа – отнема 2 часа с една ръка.
2200 Вятърът усилва от СИ и вълната вдига над 2.5 метра.
10.02.24
0230 Успявам да рифовам грот до 3-ти риф – незнайно и незапомнено как.
0300 Изкарвам камък около 1.5-2 мм от десния бъбрек.
1830 Заставам в Те Ана Марина, Литълтън, Южен Остров, Нова Зеландия.
Студен фронт с пориви над 60 възла минава 60 минути след заставане на кея.
12.02.24 След медицински преглед официално се оттеглям от състезанието.”