Пренасочването на световната търговия от Китай към пристанища в други части на Азия кара корабособствениците да се откажат от ерата на поръчване на все по-големи кораби и вместо това да преминат към по-малки плавателни съдове. По данни на корабния брокер Braemar през 2025 г. ще бъдат доставени само шест контейнеровоза с капацитет за превоз на повече от 17 000 TEU, срещу 17, доставени през 2020 г.
В същото време през 2025 г. ще бъдат завършени 83 средно големи кораба с капацитет между 12 000 TEU и 16 999 TEU, което е почти пет пъти повече от броя им пет години по-рано.
„Корабът с капацитет 16 000 TEU ще се превърне в популярния работен кон за линейните компании“, казва Джонатан Роуч, анализатор на контейнерния пазар в Braemar, който добави, че „хладната“ световна търговия и насищането с „масивни кораби“ също са намалили апетита за тези плавателни съдове, пише FT. Заплахата от екологични регулации и прекъсвания на търговията – включително нападенията срещу кораби в Червено море – също са засегнали търсенето на най-големите контейнеровози, твърдят представители на индустрията.
Очаква се тези смущения да продължат със завръщането на Доналд Тръмп в Белия дом този месец. Бъдещият президент заплаши да увеличи митата върху вноса от Китай.
„Определено виждаме повишен интерес към това да не се осигурява снабдяване само с продукти от Китай“, казва Питър Санд, главен анализатор в Xeneta, който добавя, че веригите за доставки се разпространяват към по-малки производствени центрове в други части на Азия. Санд добави: „Икономическият смисъл на корабите с най-голям размер е само ако разполагате с товар, който да ги запълни. Ако нямате такъв, губите пари.“
Висш ръководител на една от най-големите контейнерни линии в Азия повтори думите на Санд. С преместването на производства в Индия и Виетнам „вероятно няма смисъл да се очаква най-големите кораби да бъдат с изцяло запълнен капацитет в две или три пристанища“, каза той. Промяната следва десетилетията, в които корабособствениците поръчват все по-големи кораби с разцвета на световната търговия – тенденция, която стана обект на широко внимание, когато през 2021 г. Ever Given с капацитет 20 000 TEU заседна и блокира Суецкия канал за шест дни.
Макар че средните контейнеровози са изпреварили по популярност най-големите, търсенето на плавателни съдове, по-големи от 18 000 TEU, се е увеличило отново, тъй като печалбите в контейнерния транспорт са се увеличили през 2024 г.
Според Braemar в началото на декември са били поръчани 76 кораба с такъв капацитет, в сравнение с 45 в същия момент през 2023 г.
Само Mediterranean Shipping Company, лидерът в бранша, е поръчала 10 кораба за превоз на по 21 000 TEU през септември.
Печалбите на корабособствениците в сектора нараснаха, след като йеменската групировка “Ансар Аллах” предприе серия от нападения срещу плавателни съдове в близост до Суецкия канал, което доведе до пренасочване на кораби и повиши цената на превоза, тъй като предлагането на свободен капацитет намаля. Експертите обаче заявиха, че нападенията, предприети в знак на подкрепа за палестинците по време на войната в Газа, само са подчертали нарастващото значение на гъвкавостта в отрасъла.