Ферибот на украинската УКРФЕРРИ, която тихомълком спаси корабите си от войната в страната, превозвайки зърно с тях, ще направи опит да застане на Фериботен комплекс – Варна, създавайки реална предпоставка за инциденти и нанасяне на щети по инфраструктура, за която държавата разходи милиони за рехабилитация.
В момента моторен ферибот VILNIUS (IMO: 8311900), плаващ под флага на Панама, се намира във варненско кораборемонтно и корабостроително предприятие, в което трябва да бъде свалена част от рампата на кораба, за да се направи опит за заставане на Фериботен комплекс – Варна.
Преди години корабът не бе допуснат до терминала, поради технически причини – по-голяма от допустимата широчина. Сега обаче по неясен начин VILNIUS се озова във Варна и предстои маневра за заставане в терминала, застрашаваща инфраструктурата.
Корабът е посочен в сайта на украинската УКРФЕРРИ, като част от състава й, а в Equasis като собственик е посочена базирана в Панама компания. ISM мениджър е дружество от Одеса, Украйна.
Още преди 3 години специализирани издания съобщиха, че украинската компания, която от десетилетия води деструктивна политика срещу българските фериботни превози в Черно море, има интереси да влезе на нашия пазар. През същата година тържествено бе обявено, че “Укрферри” ще вози товари между българското пристанище Бургас и грузинското Батуми. Линията трябваше да бъде открита през юли в Бургас и да бъде обслужвана именно от VILNIUS. По-късно от екипа на бившия транспортен министър Николай Събев разпространиха списък с дейности, постигнати по време на управлението на кабинета “Петков”. Във въпросния списък като постигнат успех бе обявено откриването на линията на “Укферри” от Бургас до Батуми. В обявения ден за тържествено откриване на линията в Бургас, украинският кораб обаче остава в Турция, а с това пропадна фериботната линия на “Укрферри”.
По-късно фирмата изтри от уеб сайта си разписанието за курсовете Бургас – Батуми. Тогава украинската компания запази мълчание за причините, довели до отказа. Информация не разпространиха и от държавното “Пристанище Бургас” ЕАД, което се готвеше да обслужва линията и трябваше да инвестира милиони за нейната реализация.
През последните години, Украйна е направила многократни опити и настоявала за прекратяване на тристранното споразумение за фериботни превози, което България е подписала с нея и Грузия.
“Да, факт е, че украинската страна предложи да прекратим тристранното споразумение. Това се случи преди пандемията. Настояваха да имат двустранно с нас и отделно с Грузия. България тогава не се съгласи с това предложение. Ние предложихме да не бъде прекратявано, а разширено с включване на други страни на Черно и Средноземно море”, спомни си неотдавна тогавашният министър на транспорта Росен Желязков в коментар пред Maritime.bg.
Отношенията на България с Украйна във фериботните превози в Черно море
По времето на социалистическия блок България е била включена и работила по фериботна линия със СССР. Страната ни тогава е участвала в създаването на общ железопътен парк с около 900 вагона, които са превозвани с фериботи. След разпадането на съюза, Русия предоставя целия условен вагонен парк на Украйна. Точно тогава изчезва частта от вагоните, за която сме платили. Украинската страна обявява, че въпросните вагони изобщо ги няма, макар да сме дали пари за 1/3 от 900-те единици. Украинците изтъкват тогава, че е изтекъл амортизационният им период и че никога не са били поименно именувани и разпределени между България, Русия и Украйна. Дълги години по-късно България прави опити да открие и прибере анексираните от Украйна вагони. Не успява.
Изчезването на българските вагони в Украйна вече е забравено, настъпил е посткомунистическият век и на 2 януари 2001 г. в сила влиза тристранна междуправителствена спогодба между България, Украйна и Грузия за фериботни превози.
През първите няколко години всички страни я изпълняват стриктно. Работи се на принципа на фрахтов пул – всички приходи се набират общо, а се разпределят според разходите за осъществените фериботни и жп превози между всяка от страните.
Формулата работи до настъпването на Световната финансово-икономическа криза през 2008 г. Използвайки умело този тежък за шипинга период, съвпаднал и с приватизацията на БМФ, възползвайки се от господстващото си положение в Украйна, “Укрферри” започва да нанася високоточни удари по българските превозвачи по тристранната спогодба, припомнят работили по проблема в страната тогава.
Украйна създава постоянни административни спънки, свързани с потвърждаването на превоза на вагони, местната държавна железница дори отказва да предоставя вагони за превоз с българските фериботи.
Вторият удар е с наложени ограничения за превоз на товарни автомобили с българските фериботи. Украинската администрация по-късно е осъдена от назначения от наша страна морски оператор БМФ и заплаща над 1 милион долара обезщетения. Въпреки това ефектите от водената политика срещу България стават причина за практически постоянен негативен тренд при фериботните ни превози в Черно море до идването на 2019 г., когато двата държавни ферибота са изведени временно от експлоатация.