Руските служби контролират базираната в Одеса корабна компания “Укрферри”. Това твърди в свой материал грузинската информационна агенция МПН. Агенцията припомня как компанията изведе тихомълком своите фериботи с товар зърно след откриването на т.нар. Зърнен коридор по време на войната. Компанията експлоатира четири товаро-пътнически ферибота, които не са предназначени за превоз на сухи насипни товари. Въпреки това Министерството на отбраната на Русия даде разрешение на “Укрферри” да превозва такива по Зърнения коридор в Черно море.
Може да се каже, че това беше удобна възможност за извеждане на фериботите от зоната на военните действия, пише агенцията. Според нея корабите са плавали няколко пъти със зърнени товари между Украйна и Турция по време на войната.
“При обратните си пътувания тези фериботи, плаващи в международни води и с изключени системи за автоматична идентификация, са бункеровали гориво от руските танкери. В този режим с изключени AIS те влизаха в кримските пристанища, доставяйки специални товари за военните нужди на Русия. Тези действия нямаше да останат незабелязани и можеха да предизвикат скандал. Изглежда обаче, че те са били част от предварително уговорено споразумение между страните, за което свидетелстват предварителните преговори между представители на „Укрферри” и руските военни разузнавателни служби”, посочва агенцията.
Забележително е, че това е станало в период, когато Русия е била изправена пред критичен недостиг на чипове и специализирани компоненти, необходими за сглобяването на прецизни ракети и бомби. По този начин дружеството „Укрферри“ получи възможност да се дистанцира от Украйна и да продължи търговските си операции на други пазари, според грузинската агенция.
МПН твърди, че руското участие в “Укрферри” се потвърждава и от факта, че компанията прехвърли най-големия си автомобилно-железопътен/пътнически ферибот „Грейфсвалд“ (IMO: 8311912) на Русия. Фериботът е преименуван и сега се експлоатира под руски флаг като „ANTEY“, като изпълнява маршрути в Балтийско море между Уст-Луга (Санкт Петербург) и Балтийск (Калининград).
“Условията на сделката между „Укрферри“ и руските власти остават неизвестни. Въпреки това стана ясно, че украинската компания е изцяло контролирана от руски субекти и е използвана в специални проекти, докато се прикрива под формата на търговска корабна компания. Произходът на дружеството от Одеса (Украйна) служи за отклоняване на подозрения, че може да е под руски контрол”, твърди още грузинската агенция.