Турските износители планират да се справят с постоянните закъснения на големи европейски гранични пунктове като ГКПП Капитан Андреево и ГКПП Лесово, като използват нов маршрут за превоз през Черно море през румънското пристанище Констанца.
Умит Мирза Чавушоглу, председател на Асоциацията на износителите от Западното Средиземноморие (BAIB), говори пред турските медии и обяви значителен напредък в плановете за транспортиране на стоки от пристанище Карасу до Констанца, като целта е да се превозват до 600 тежкотоварни автомобила дневно.
Претоварването на границите отдавна е бреме за турските износители, което води до логистична неефективност и финансови загуби. С откриването на нов морски маршрут Турция се стреми да облекчи тези предизвикателства, да увеличи капацитета за износ и да повиши конкурентоспособността си на европейските пазари.
Износителите планират да използват ро-ро фериботи за превоз на камиони от пристанище Карасу до Констанца. Разговорите с румънските пристанищни оператори са положителни, като първоначално се предвижда да се обслужват 300 камиона на ден, а след време броят им да нарасне до 600.
В Констанца се разработва лаборатория за проверка на пресни продукти за съответствие с изискванията на ЕС и се очаква Министерството на търговията на Турция да подкрепи активно инициативата до средата на 2025 г.