Подводен робот, тип дрон е една от новите разработки в лабораторията по морска роботика на катедра “Автоматизация на производството“ към Техническия университет – Варна. Той е създаден в рамките на проект, който приключи и дава възможност да се разширят границите на науката и технологиите в областта на подводните изследвания и развитието на морските технологии. С него ще може да се извършва мониторинг на подводния морски релеф, заяви пред Maritime.bg д-р, инж. Илиян Илиев, асистент в катедрата. По неговите думи тук иновативното е, че подводният робот-дрон е много лесен за експлоатация. На всеки смартфон може да се инсталира софтуер за управлението и комуникацията с него, посредством Wi-Fi връзка. Има и комуникационен кабел свързан между модема на безжичната връзка и дрона, тъй като във водата, особено при по високи вълни тя може да се разсейва и тогава остава класическият метод с кабела.
Най-новите разработки вече използват радиоакустични модеми, които премахват нуждата от кабел, но така или иначе той остава най-стабилната връзка, каза д-р Илиев. Използваме го за комуникация и управление на робота, но той има и второ предназначение, като план „Б“ – дронът, ако някъде се заплете, изобщо нещо се случи с него, може да бъде изтеглен със самия кабел и така да бъде спасен. В морските технологии и не само в тях винаги има резервен вариант „Б“ и „С“.
Специално морският робот дрон, който представих неотдавна на дните на науката във ФКЦ има кабел с дължина 50 метра и може да се потапя до тази дълбочина, като се управлява от борда на плавателен съд, продължи ученият. Той разполага с четири пропелера: два от тях позволяват лесно да се движи по хоризонтална и вертикална ос, за завиване наляво и надясно, а другите два служат за потапяне и изплаване. При тази комбинация роботът може да заема различни позиции и монтираната на него камера да се накланя нагоре и надолу.
Що се отнася до манипулациите под вода, първото което може да прави роботът е да заснема и картографира подводния релеф, каза д-р Илиев. Следващото, което може да прави е със сонда да взема проби от морската вода на различни дълбочини, за да им се направи химически анализ. Специално този, който е представил е с по-малък размер и възможност за потапяне до 50 метра. Катедрата, в която работи, разполагала с още няколко такива подводни роботи, които са с доста по-разширени функции за работа до 250 метра дълбочина. Имат и ръце манипулатори, които могат да извършват различни операции на морското дъно.

Специално на този, който д-р Илиев представи, главната задача е скрининг. Има пристанищни зони, които корабът няма право да напусне преди водолази да се гмурнат с камери и в реално време да покажат, че няма залепени контрабандни товари върху корпуса му. Примерно в зоните, където има разпространение на наркотици и там задължително в реално време се прави оглед на корпуса в подводната му част. Да, прави се, но ако корабът е голям и има поне 20-25 метра от водолинията надолу, това не е малка дълбочина за един водолаз, а да не говорим и за климатичните особености, които още повече затрудняват неговата работа под водата. А всяка дейност, която е тежка и опасна за човека, според д-р Илиев, би трябвало да се заменя с робот. И точно в тази насока са разработките на морски роботи в тяхната катедра на Техническия университет – Варна. Дори имат поръчан плавателен съд, за да могат да правят по задълбочени изследвания.
На въпрос за по-нататъшните разработки в тази насока, д-р Илиев спомена за един нов проект, по който лично той работи и още е в идеен вариант. Той е за нов подводен дрон, който ще бъде от т.нар. гелови роботи, един вид морски двигател под формата на медуза и ще бъде пригоден за изследване на морски рифове. Тази негова форма ще позволи да не се нарушава морската среда и да няма стресови положения за морските обитатели. Задвижването на медузата става като събира вода и я изтласква. Оказва се че този водометен метод е един от най-ефективните начини за придвижване във водата. Другото е, че по него няма да има кухини; ще бъде от специален морски силикон, като в него ще се имплантират всичките сензори за управление на робота. Той ще бъде по-бавен, но за сметка на това ще има много по-голяма прецизност при позициониране, което е особено важно при изследване на подводен риф. При него няма да има кабел, връзката ще става с модем, роботът ще бъде без кухини, всичко ще е запълнено със силикон, така че подводното налягане няма да му влияе така силно и всичко това ще позволи той да работи на много по-големи дълбочини от сегашните модели.