Товарооборотът по Северния морски път (СМП) през 2024 г. достига около 37,8 млн. тона, което е с над 1,6 млн. тона повече от предишния рекорден резултат. През 2024 г. са осъществени и рекорден брой транзитни преминавания – 92 – и е поставен рекорд по отношение на превозените транзитни товари – над 3 млн. тона. През изминалата година флотът от атомни ледоразбивачи е осигурил 976 прехода на търговски кораби, съобщи “Росатом”.
„Друг важен резултат през 2024 г. е, че концепцията за Големия северен морски път получи подкрепата на ръководството на страната и тази концепция ще определя цялата ни бъдеща работа в Арктика през следващите десетилетия. Ще създадем нов транспортен коридор – от Калининград до Владивосток – с цялата съпътстваща инфраструктура и връзки с речните пристанища и железопътния транспорт“, съобщи Алексей Лихачов, генерален директор на руската държавна корпорация.
През 2024 г. Русия преговаря с Индия и Китай за потенциала на използване на Северния морски път. През юни „Росатом“ и китайски компании подписаха писмо за намерения за създаване на съвместно предприятие за строителство на кораби и организиране на целогодишна контейнерна линия между китайски и руски пристанища, а през ноември се проведе първото заседание на Руско-китайската комисия за сътрудничество по СМП.
Използването на СМП съкращава наполовина разстоянието от Мурманск до японските пристанища в сравнение с маршрута през Суецкия канал, а времето за пътуване се намалява от около 37 на 18 дни.