Генералният секретар Арсенио Домингес изтъкна няколко области, които стоят на първо място в дневния ред на Международната морска организация (IMO), която започва натоварен работен график за 2025 г. По време на среща с медиите той заяви, че 176-те държави членки на организацията продължават да работят заедно за намиране на решения на глобалните предизвикателства, които оказват влияние върху морския сектор.
Сенчест флот
Домингес обяви нарастваща загриженост по отношение на „сенчестия флот“, който избягва спазването на правилата за безопасност или опазване на околната среда, избягва застрахователните разходи или се занимава с други незаконни дейности. Корабоплаването, което не отговаря на стандартите, е в дневния ред на IMO от много години. Нито един кораб, който не отговаря на изискваните от IMO стандарти, не трябва да оперира. Ето защо засилваме начина, по който предоставяме техническо сътрудничество и изграждане на капацитет на държавите членки [за ефективно прилагане на разпоредбите на IMO], каза генералният секретар.
Въпреки че организацията не налага санкции, тя следва санкциите, определени от Съвета за сигурност на ООН, подчерта още той. Домингес призова всички държави членки да изпълняват задълженията си като страни по инструментите на организацията в съответствие с резолюцията, приета от Асамблеята на IMO през декември 2023 г. Въпросът ще бъде обсъден допълнително на предстоящата сесия на Правния комитет (24-28 март 2025 г.).
Червено море
IMO потвърди съобщенията за най-малко 69 нападения срещу международното корабоплаване в района на Червено море, извършени между ноември 2023 г. и ноември 2024 г. От ноември 2024 г. насам в организацията не е докладвано за нито едно ново нападение. Тези незаконни и неоправдани нападения доведоха до широкообхватни въздействия върху индустрията и световната икономика, каза Домингес.
По думите му се полагат усилия за освобождаването на автомобиловоза Galaxy Leader и неговия 25-членен екипаж. Моряците са заложници, откакто корабът бе задържан от йеменската “Ансар Аллах” през ноември 2023 г.
В рамките на първата си мисия за годината генералният секретар ще бъде в Египет следващата седмица, за да открие регионалния офис в Александрия, който да координира техническата помощ в региона в подкрепа на морската безопасност, сигурността и опазването на околната среда.
Декарбонизация на корабоплаването
Генералният секретар представи актуална информация за текущите преговори за нов набор от задължителни правила, насочени към намаляване на емисиите на парникови газове от корабите и постигане на нулеви нетни емисии в корабоплаването до 2050 г. или около тази дата. Тези мерки включват глобален стандарт за корабните горива и глобален механизъм за ценообразуване на емисиите на парникови газове. Очаква се те да бъдат приети по време на извънредната сесия на Комитета за опазване на морската среда, насрочена за периода 13-17 октомври 2025 г.
„Оставаме на прав път и продължаваме да постигаме напредък“, заяви Домингес.
Сесията обхвана и редица други теми, включително изоставянето на моряци и криминализирането им, опазването на океаните, извеждането на кораби от експлоатация и разнообразието в морския сектор.