Варненски залив – Съюзният експедиционен флот се отправя към Крим. // The Illustrated London News, том XXV, № 706, събота, 7 октомври 1854 г.
„Карантината“ е местност на южния бряг на Варненския залив [1]. В началото на Кримската война (1853-1856 г.) английските и френски сапьори имали заповед от своето командване да ремонтират стария пристан на Варна и да изградят два нови дървени пристана в местността „Карантината“, на южния бряг на Варненския залив, за дебаркирането на основните английски и френски части – пехота, кавалерия и артилерия.
Пристаните, от дъбови греди и талпи с дължина 140 фута, са изградени в края на май – началото на юни 1854 г. от около 100 английски и 250 френски сапьори, дебаркирали във Варна на 22, 26 и 27 май 1854 г. на борда на английските параходите „Карадок“ (HMS Caradoc) и „Емю“ (Emu) и френската парна фрегата „Качик“ (Le Cacique) [2].
По време на войната съюзническите армии във Варна са сполетени от холера. Тя е пренесена от френските войски от Южна Франция – Авиньон, Арл и Марсилия [3]. От 3 юли до 20 август 1854 г. холерата поваля 5 183-ма французи (от 8 142 заразени). Само при експедицията в Добруджа Първа пехотна дивизия губи 2 036 души, башибозуците на генерал Юсуф – 200 [4]. Англичаните губят 724 офицери, сержанти и войници [5].
Тежки са загубите и в съюзническите флоти. Английската ескадра губи от холера 411 души; флагманския кораб на вицеадмирал Джеймс Уитли Дийнс Дъндас (James Whitley Deans Dundas) – “Britannia” губи 139 души от 985 души екипаж) [6].
Първият случай на епидемията сред френската ескадра в Балчик е на 16 юли 1854 г. На 9 август 1854 г. холерата достига своя връх. В Балчик са открити палаткови болници, част от житните складове са превърнати в лазарети. За да намалят загубите сред екипажите на 11 август ескадрите излизат в открито море. На 15 август епидемията започва да затихва. На 17 август ескадрите се връщат в Балчик. Френската ескадра губи от холера 757 души – “Ville de Paris” (Вил дьо Пари) – флагмански кораб на вицеадмирал Фердинанд Алфонс Амлен (Ferdinand Alphonse Hamelin) – 150; “Montebello” (Монтебело) – флагмански кораб на вицеадмирал Арман Жозеф Брюа (Armand Joseph Bruat) – 164; “Friedland” – 44; “Valmy” – 87; “Bayard” – 22; “Charlemagne” – 4; “Jean Bart” – 41; “Henri IV” – 5; “Suffren” – 21; “Ville de Marseille” – 9; “Jupiter” – 22; “Iéna” – 5; “Alger” – 54; “Marengo” – 97; “Primauguet” – 13; “Magellan” – 9; “Calypso” – 5; “Descartes” – 1; “Cacique” – 1; “Pluton” – 3 [7].
Част от умрелите от холера моряци на борда на английската и френска ескадри в залива на Балчик са погребани на сушата, други – в морето.
Колко от умрелите от холера 164 моряци (от 1 137 души екипаж) на парахода „Монтебело“ са погребани в местността „Карантината“ – няма данни [8].
В своите спомени Пол-Луи дьо Льос (Paul de Leusse, 1835-1906) пише: “Cent trente hommes moururent en trois jours et furent jetés à la mer”. (Сто и тридесет мъже умряха за три дни и бяха хвърлени в морето) [9].
В изданието: “Bulletin des lois”, са публикувани имената на няколко души от екипажа на „Монтебело“, умрели от холера през август 1854 г.: François-Albert Quentin (14 août 1854), Jacues-François Poidevin (13 août 1854), Pascal-Prudent Duval (17 août 1854), Vincent Danniou (10 août 1854), Corentin Jouin (10 août 1854), Guillaume Couic (11 août 1854) [10].
В началото на септември 1854 г. от пристаните в местността „Карантината“ на английски военни и транспортни кораби са натоварени английската пехота, кавалерия и артилерия [11]. Английското литературно списание „Атенеум“, представяйки албума с литографии на подполковник Мотрам Андрюс, пише:
„Заливът Галата при Варна“ (The bay of Galata at Varna) е скица на южните кейове във Варна и изобразява мястото на качването на борда. В тази тясна ивица земя, покрита със скали, 25 000 мъже с всичките си оръжия трябваше да дебаркират. Вятърът и вълните си играеха с ветроходите и товарите им. Три френски транспортни кораба са заседнали и лежат, неподвижни и безпомощни. Бойни коне биват качвани на лодка; а друга група бива изтегляна в турска баржа, за да бъде качена на борда на параход. Палатките под скалите са на сапьори и миньори, които се опитват да ги издълбаят. Дървената хижа служи за подслон на шестима мъже и ефрейтор, които с неохота остават да пазят фашини, габиони и друго от останалото държавно имущество. На плажа, дълбоко заровени в близкия пясък, има няколко лодки, които вятърът е изхвърлил на брега като морски камъчета. Няколко ярда по-нататък са гробовете на тези, които никога повече няма да чуят звука на тръбата, привикваща ги на борда. Те лежат, потънали във вечен покой, докато корабите изчезват от хоризонта. Пътят, криволичещ по ръба на скалите, води до Галата. Те са високи и набраздени, разядени от морските бури и солта. Тук-там по тях се виждат дървета“ [12].
След Кримската война френското правителство поставило надгробна плоча на погребаните в местността „Карантината“ френски моряци от парахода „Монтебело“ [13].
7. Надгробната плоча в местността „Карантината“. “A la memoir des hommes de l’equipage de Montebello morts de cholera, Aout 1854”. (В памет на моряците от „Монтебело“, умрели от холера, август 1854“.
Бележки:
1. Думата „карантина“ произхожда от италианския израз “quaranta giorni” – период от четиридесет дни (дума за брой дни). В средата на 14-и век, всеки кораб пътуващ до Венеция, е трябвало да остане на котва далеч от пристанището, като предпазна мярка срещу чумата.
2. The History of the Royal Sappers and Miners: From the Formation of the Corps in March 1772, to the Date when Its Designation was Changed to that of Royal Engineers, in October 1856. By T. W. J. Connolly, Quartermaster of the Royal Engineers. Second Edition, with considerable additions. In Two Volumes. Vol. II. London: Longman, Brown, Green, and Longmans, 1857, p. 182-184; The Nautical Magazine and Naval Chronicle, August, 1854. A Journal of Papers on subjects connected with Maritime Affairs. London, Simpkin, Marshall, and Co., p. 443-444.
3. The Edinburgh Medical Journal. Vol. III, July 1857 to June 1858. Edinburg, 1858, p. 242-243; Recueil des travaux du Comité Consultatif d’Hygiène Publique de France et des actes officiels de l’Administration Sanitaire. Publié par ordre de M. Le Ministre de L’agriculture et du commerce. Tome Troisiéme. Paris, Librairie J. B. Bailliére & fils, 1874, p. 33-68.
4. Relation médico-chirurgicale de la campagne d’Orient, du 31 mars 1854, occupation de Gallipoli, au 6 juillet 1856, évacuation de la Crimée, par le dr G. Scrive. Paris, Librairie de Victor Masson, MDCCCLVII, p. 76; Histoire de la Dernière Guerre de Russie (1853-1856 ) par Léon Guerin. Tome premier, Paris Dufour, Mulat et Boulanger, 1859, p. 151; The Medical Times and Gazette: A Journal of Medical Science, Literature, Criticism and News. Volume I for 1862. London: Published by John Churchill. MDCCCLXII, p. 407-409, 461-463; Jean-Charles Chenu. Rapport au Conseil de Santé des Armées sur les résultats du service médico-chirurgical aux ambulances de Crimée et aux hôpitaux militaires français en Turquie pendant la campagne d’Orient en 1854-1855-1856. Victor Masson et Fils, Paris, 1865, p. 28, 35.
5. Medical and surgical history of the British Army which served in Turkey and the Crimea during the war against Russia in the years 1854-55-56. In Two Volumes. Vol. II. London, Printed by Harrison and Sons, 1858, p. 50-54; Frederic Sayer. Despatches and papers relative to the campaign in Turkey, Asia Minor, and the Crimea, during the war with Russia in 1854, 1855, 1856, illustrated with original plans and drawings, executed at the Topographical branch of the War department, under the superintendence of Colonel Jervis, director. Compiled and arranged by Captain Sayer. To which is added a copious appendix. London, Harrison, 1857, p. 425; John Shepherd. The Crimean Doctors: A History of the British Medical Services in the Crimean War. Volume one. Liverpool University Press, 1991, p. 87-88.
6. Medical and surgical history of the British Army, op. cit., p. 47; Annals of British Legislation: Edited by Leone Levi. Vol III, London, Smith, Elder & CO., 1858, p. 66; John Shepherd. The Crimean Doctors: A History of the British Medical Services in the Crimean War. Volume One, Liverpool University Press, 1991, p. 103.
7. The British Fleet in the Black Sea, While Under the Command of Vice Admiral J. W. D. Dundas. By Major-General William Brereton, Royal Artillery, 1857, p. 5; Histoire médicale de la flotte française dans la mer Noire pendant la guerre de Crimée, par le docteur A. Marroin, Paris, J. B. Bailliére et Fils, 1861, p. 31; Rapport au Conseil de santé des armées sur les résultats du service médico-chirurgical aux ambulances de Crimée et aux hôpitaux militaires français en Turquie, pendant la campagne d’Orient en 1854-1855-1856, par J.-C. Chenu, Paris, V. Masson et fils, 1865, p. 34-35.
8. Херменгилд и Карел Шкорпил публикуват в „Известия на Варненското археологическо дружество“ (1921) следният, неточен за броя на погребаните, текст:
„Близо до поста се намира надгробна плоча от братската могила на французите, умрели тука от холера в Кримската война; те са били 300 души от военния параход „Монтебело“. По потика на нашето Археологическо дружество плочата била обзидана за сметка на парижкото дружество “Souvenir français”, което се грижи за издръжката на французките паметници. Паметникът бил осветен в присъствието на парижкия кмет Русел“. (ИВАД, VII, 1921, с. 54).
9. Souvenirs d’un aspirant de marine / par le comte Paul de Leusse, Paris, E. Dentu, Editeur, 1867, p. 51, 56.
10. Bulletin des lois de la République Française, Tome Septiéme, No. 268, Paris, Imprimerie Impériale, Juillet, 1856, p. 426, 428.
11. Journal of the Operations Conducted by the Corps of Royal Engineers. Part I., By Captain H. C. Elphinstone, R. E., London, Printed by George Edward Eyre and William Spottiswoode, 1859, p. 264-266.
12. The Athenaeum: Journal of Literature, Science, and the Fine Arts. No. 1514, London, Saturday, November 1, 1856, p. 1341-1342.
13. Прива Белар. Французите във Варна в 1854 г. // ИВАД, IV, 1910, с. 64 (бел. 2), Таблица II; Х. и К. Шкорпил. Двадесетгодишната дейност на Варненското археологическо дружество, 1901-1921. // ИВАД, VII, 1921, с. 19, 54, 55.