Какви са планове за новата 2025 година на Българската асоциация на морските капитани (БАМК)? Отговор на този въпрос търсим в разговора ни с председателя на неговия Управителен съвет, к.д.п. Станислав Стоянов. Трябва да отбележим, че това е първата цяла календарна година на неговия мандат (този пост заема от април 2024 г.).
Как върви организационният живот на асоциацията?
– Една от посоките, в които се развива БАМК, е организирането на семинари/срещи по определена професионална тема. Последната беше с капитан Делян Щерев, който ни запозна с авариите, случили се в българската акватория на Черно море и с мерките за предотвратяване на подобни инциденти. Семинарът беше много интересен и имаше голяма посещаемост. Преди да продължа искам да се върна към най-голямото събитие в организационния ни живот. Това е международният морски форум „Глобъл компас“, или по-точно: International Maritime Forum “Global Compass”- Navigating towards the sustainable future, който се проведе във Варна на 19 и 20 септември 2024 г. По мнението на целия бранш той беше най-главното морско събитие на годината в България. Форумът беше посетен от представители на повече от 12 държави – 90 участници и голям брой правителствени, неправителствени организации, образователни центрове, частни водещи фирми. Той се превърна в платформа за презентации и дискусии на високо ниво, посветени на новите технологии, геополитическите предизвикателства, устойчивото развитие и морското образование. Ще назова само някои от участниците. Тук беше Саймън Бенет от ICS – организацията, представляваща корабособствениците, която развива и въвежда практики, използвани от целия бранш. Ник Шоу – International Group of P&I Clubs, изпълнителен директор. Имаше много силно представителство от Италия, Venice Propeller Club, адвокатската кантора „Camera&Vernetti“. Дойдоха и седем човека, начело с изпълнителния директор на компанията „Грималди“, която оперира с около 164 кораба. Интересно е да отбележа, той заяви, че старшите офицери на повечето техни кораби са българи, които се представят на високо ниво. Така че българските офицери поддържат отлична репутация по света. Тук беше шефката на „Med Cruise“, Фиген Айан, която отговаря за круизното плаване в Средиземно море. Присъстваха представители на Маршаловите острови, секретарят на „Бляк сий меморандум“ Омур Орхан, изп. директор на ИА „Mорска администрация“ – кап. Венцислав Иванов, кап. Валентин Енчев, директор на „Морска администрация“- Варна. Бяха представени всички български морски големи фирми: БМФ, ИХБ, Делфин, Илийн Марин, Пилотска станция Варна, ДППИ. Адвокати, свързани с морското и търговско право: Явор Велчев (Ship Possible), Деян Димитров, Димитър Карагеоргиев. Лектор беше Рой Креан, който оглавява Winward Maritime AI, водеща фирма в приложението на изкуствения интелект в корабоплаването и морските застраховки. Гост лектор също бе Ричард Франклин, който отговаря за нововъведенията в корпорацията МАН. Фирмата „Старгейт“ беше представена от нейния директор Андриян Евтимов. Флот. адм. проф. Боян Медникаров представи ВВМУ „Никола Й. Вапцаров“, на чиято помощ винаги сме разчитали, специални благодарности и на флот. адм. Калинов за съдействието. Разбира се, не мога да не отбележа активното взаимодействие с Българска морска камара в лицето на нейния председател кап. Александър Калчев, което дава добра основа за по-нататъшното развитие на нашата дейност. Форумът беше под патронажа на президента на Румен Радев и кмета на Община Варна Благомир Коцев. Важно е да спомена, че гостите останаха с много добри впечатления от морската ни столица. Получихме специално поздравително писмо от генералния секретар на Международната морска организация (IMO) Арсенио Домингес. Направен е филм за форума, който е качен и всеки може да го види.
Ако сега се връщам към това събитие, за което много се писа в медиите, включително в maritime.bg, правя го, заради неговата значимост и за да обявя, че планираме форумът отново се проведе във Варна под наименованието “Global Compass – Varna 2025“ през септември. И отново много ще разчитаме на съдействието от страна на Община Варна.
Друго, което направихме беше отбелязването на нашия професионален празник Никулден. На него бяхме посетени основно от бизнеса, от представител на варненския и велико преславски митрополит, от зам.- кмета по култура, от флот. адм. Ваньо Мусински от ВМС и от много други високопоставени лица. Това събиране го правим заедно с Клуба на корабния механик, с който поддържаме близка връзка. Капитани и механици винаги трябва да бъдат заедно.
Какво още като резултат от организационната дейност на БАМК?
– С решение на УС на асоциацията беше създаден паричен фонд, който да подпомага капитаните в първите часове, когато са попаднали в затруднена ситуация на море и в пристанища. Ако е необходимо да се наеме независим адвокат и други морски специалисти, да се покрият разходи. Затова вече в него е заделена определена сума пари. Така че тази инициатива, подета от асоциацията вече се изпълнява. Разчитаме средствата във фонда да се увеличава, парите в него са заделени само за това. Попълва се от членския внос, от дарения, от дейности, които извършваме. Нашите членове имат достъп до добри морски адвокати. За дарения във фонда имаме открита специална банкова сметка, която може да се види в сайта на асоциацията.
Бяхме обещали да имаме към асоциацията трима адвокати, които основно се занимават с морско право. Вече е факт, те комуникират и го правят напълно безплатно.
Така че тази втора линия напълно я развиваме. Първата линия е да се вдигне професионалното равнище на морската общност в България. За втората вече казах – да защитаваме нашите членове. Третата линия е да работим за популяризирането на морската идея – имаме младежка секция във Варненска морска гимназия „Св. Николай Чудотворец“. Също правим в момента такава секция във ВВМУ „Никола Й. Вапцаров“. Ще изберем и едно базово училище, с което нашата асоциация да работи с децата от ранна възраст – да разберат и харесат професията моряк и съответно капитан. Така смятаме да затворим целия кръг от асоциирани институции в тази насока.
Колко членове имате?
– През миналата година имаме 12 нови членове. Членската ни маса се увеличава. Имаме млади капитани от фирмите „Грималди“, „Стамко“, „Royal Caribbean“, Eastern Pacific Shipping“, БМФ естествено, имаме и членове, които работят в офисите на водещи компании. Много държим на присъствието на по-възрастните членове, които са много активни и допринасят за приемствеността в организацията. Така представени са всички по-големи компании. Нашата цел не е поголовното увеличение, дори правим селекция на кандидатите. Целта ни е да достигнем 100 човека за тази година. Важно е, че хората разбраха че има полза да са членове на асоциацията.
В реда на годишния план на нашата дейност през 2025-а ще допълня, че сега в края на февруари предвиждаме професионална среща на членове на асоциацията с представителя на водещия корабен регистър Der Norske Veritas (DNV). През април ще има среща с известен политически анализатор и негов колега икономически анализатор от национален мащаб. От там нататък готвим се за Празника на Варна. Вече говорих за форума „Глобъл компас Варна – 2025“ през септември – още отсега започваме неговата подготовка. Планираме този път, наред с ВВМУ, Нов български университет, Варненски свободен университет, в него да участват и от СУ „Св. Климент Охридски“. Тук искам да подчертая – екипът по провеждането на форума се състои не само от морски лица, има и адвокати, студенти от НБУ, студенти и преподаватели от ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, много доброволци. Така че екипът ни е много добър!