В края на вече далечната 2017 година либийската държавна танкерна компания GNMTC заседна в българското юридическо блато и до момента 250-метровият танкер BADR “краси” хоризонта пред Бургас. Българската правораздавателна система все още не е намерила решение по този казус, а във Варна вече има нов случай, при който има съмнения за фалшификации, свързани с експлоатацията на друг плавателен съд – корабът за генерални товари VECTIS ISLE (IMO: 8903040).
През миналата година гражданинът на Украйна Володимир Гудко става една от многобройните жертви на конфликта с Руската федерация, когато неговият офис е поразен от ракета. До този момент той контролира 50% от базираната в Република Сейнт Винсент и Гренадини компания “Tonga Management”, която притежава и експлоатира VECTIS ISLE.
Неговият син – Сергей Гудко, е назначен със съдебно решение за администратор на наследството му. Екип на Maritime.bg се срещна с Гудко в Инстанбул, Турция, където той разказа, че българската прокуратура е отказала да стартира производство, въпреки неговите съмнения, че VECTIS ISLE е “завладян от група престъпници и е пристигнал в България с фалшиви документи”.
Относно плавателния съд Гудко смята, че представлява опасност за околната среда на България, тъй като от месеци е на рейда пред Варна.
Гудко твърди, че лицата, които незаконно управляват кораба – сред които има български граждани, се опитват да получат други документи, за да го продадат тайно, лишавайки наследниците на неговия баща от справедливо използване на движимите им средства.
През миналата година от Дирекция “Морска администрация – Варна” е изпратен сигнал до прокуратурата, като е образувана проверка, според която VECTIS ISLE е “застанал на рейд на пристанище Варна, за да се снабди с вода и други необходими провизии”.
На следващия ден на официален имейл в ДМА – Варна е получено съобщение от украинския офис на Морската администрация на Коморските острови, според което корабът бил снабден с неистински документи, на които бил придаден вид, че са издадени от Кралство Есватини.
Последвала незабавна проверка на представените съдебни актове по реда на пристанищния контрол, в хода на която капитанът на кораба – руският гражданин Генадий Николаев, представил свидетелство за регистрация на кораба и свидетелства, издадени от Морската администрация на Бангладеш за Кралство Есватини.
Тези документи били с нечетливи баркодове, установяването на тяхната автентичност било затруднено, поради което корабът бил задържан.

В последствие българските компетентни морски власти изпращат запитване и на 10.07.2024 г. получили официално опровержение от администрацията на Флага на Кралство Есватини, в което се изяснявало, че корабът не е регистриран под техния флаг и всички представени документи на кораба, на които бил придаден вид, че са издадени от Кралство Есватини, били невалидни.
Въпреки това и факта, че корабът се менажира от базираната в София и с българско участие “Силвър лайн шипинг”, последва прокурорско разпореждане, в което дословно пише:
На това основание с постановление от 19.09.2024 г. наблюдаващият прокурор по преписка № 10395/2024 г. е отказал да образува досъдебно производство, като е приел, че не са налице достатъчно данни по смисъла на чл. 211 НПК за престъпление от общ характер на територията на Република България. По-конкретно, не е извършено престъпление по чл. 316, вр. чл. 308, ал. 2 НК от страна на капитана на кораба – руския гражданин Генадий Николаев, тъй като липсва умисъл у него, че документите, които представя пред компетентните български власти, са неистински. Не са налице и основания за предприемане на действия за реализиране на наказателна отговорност относно евентуално незаконно отнемане на кораба, тъй като според жалбата това не е извършено на територията на България и не е установено от български гражданин или с участието на такъв.
Съдружници в “Силвър лайн Шипинг” са българинът Росен Кунев и украинецът Виктор Егупов. Последният е контролирал останалите 50% от офшорката-собственик на кораба с покойния баща на Егупов.
Според Гудко след смъртта на неговия баща Егупов е предприел действия по източване на първоначално регистрирано у нас дружество, което е трябвало да оперира кораба. По думите на Гудко другият украински гражданин Егупов е превел неоторизирано налични по сметките средства на дружеството “Силвър лайн шипинг” и заедно с българина Кунев продължават “опитите им за практическо отвличане” на плавателния съд.
Maritime.bg изпрати официално запитване до назначения агент на кораба, но до момента не е постъпила позицията на Егупов и Кунев от “Силвър лайн шипинг”, която менажира кораба.
Вижте целия разказ на Сергей Гудко във видеото.
Разговорът с Гудко е заснет преди на VECTIS ISLE да бъде разрешено да се премести на зимния рейд.
Очаквайте подробности….