Над 50 кораба са били задържани по време на концентрираната инспекционна кампания по Меморандума за разбирателство за Държавен пристанищен контрол в Черно море (BS MoU), която се проведе от 1 септември до 30 ноември миналата година. Проверките бяха с акцент върху трудовите права на морските лица в екипажи на кораби, съгласно Морската трудва конвенция (MLC, 2006). Кампанията включваше и съответните въпросници, отнасящи се до на разпоредбите за финансова сигурност, въведени съгласно измененията от 2014 г. на MLC.
Кампанията беше проведена под координацията на българската Изпълнителна агенция “Морска администрация” (ИАМА).
През периода на кампанията са извършени проверки на 635 търговски кораба, като 553 от тях включвали въпросниците за трудовите права на моряците.
Според данните от Черноморската информационна система (BSIS) са били задържани общо 53 кораба. От тях 45 са били задържани в резултат на инспекции с въпросници по кампанията, 4 от тях са били задържани като пряк резултат и относно пропуски, свързани със заплатите на екипажа.
Най-забележителните недостатъци, установени по време на кампанията, са свързани с липса на подписани трудови договори с морските лица (42,2 %) и закъснения в изплащането на заплати или възнаграждения, надвишаващи месечните интервали (24,4 %).
По време на кампанията, координирана от ИАМА, са инспектирани кораби, регистрирани под флага на 44 различни държави.
Най-голям брой инспекции са извършени на кораби, плаващи под знамето на Панама – 138 инспекции (25,0 %), Либерия – 77 инспекции (13,9 %) и Маршаловите острови – 39 инспекции (7,1 %).
Задържаните кораби в региона, на които са установени подлежащи на задържане несъответствия, свързани с концентрираната инспекционна кампания, са плавали под знамето на Белиз, Камерун, Сейнт Китс и Невис и Вануату.
Според вида на кораба най-голям брой инспекции са извършени на кораби за насипни товари – 206 (37,3 %), следвани от кораби за генерални товари/многоцелеви кораби – 149 инспекции (26,9 %), нефтени танкери – 74 инспекции (13,4 %) и химикаловози – 69 инспекции (12,5 %).
Заслужава да се отбележи, че по-старите кораби, по-специално тези на възраст 25 години и повече, съставляват седемдесет и пет процента, докато сред корабите на възраст под 15 години не са наблюдавани задържания, а за новите кораби на възраст 0-5 години не са регистрирани несъответстващи на изискванията.