Целта за корабоплаване с нетни нулеви емисии до 2050 година трябва да включва ядрената енергия. Това мнение изрази председателят на борда и изпълнителен директор на ABS Кристофът Виерницки по време на среща на високо равнище за потенциала на ядрената енергия в сектора, проведена в Хюстън.
„Новата ядрена енергия е трансформираща технология. Тя нарушава търговския модел, икономиката на корабоплаването, както и експлоатацията на плавателните съдове и, разбира се, техния дизайн“, каза Виерницки. „Тези технологии предлагат не само операции с нулеви въглеродни емисии, но и по-висока мощност с по-бързи транзитни скорости, увеличен капацитет за превоз товари поради премахването на нуждата от съхранение на гориво и отключват потенциал, при който корабът захранва пристанището. И накрая, което е изключително важно, тези технологии елиминират необходимостта от бункероване на гориво – потенциално през целия жизнен цикъл на кораба“, заяви той.
Противно на общоприетото схващане за високата цена на ядрените технологии, Виерницки смята, че те могат да бъде изключително конкурентоспособни.
„Когато се отчетат разликите в горивото, разходите за съответствие и остатъчната стойност, цената е приблизително същата като тази на [корабите, използващи] изкопаеми горива, само че с нулеви въглеродни емисии. И това става много по-привлекателно, когато се сравни с високите разходи за екологични горива“, подчерта той.
Отвъд технологичното развитие остават значителни предизвикателства, допълни още той.
„Макар че потенциалът несъмнено е значителен, ще ни е необходимо ново публично-частно партньорство и нов търговски модел. Ще трябва да запълним регулаторните пропуски, да разработим глобални стандарти за лицензиране и да инвестираме в обучението на екипажите“, каза той. „Крайното гранично условие за тази технология ще бъде безопасността и ние трябва да гарантираме, че ще ангажираме и образоваме обществеността относно напредналите показатели за безопасност на тези нови реактори.“
Maritime.bg припомня, че през миналата година ABS изследва потенциала за ядрено задвижване на LNG-газовози, а в Русия бе обявено проучване за атомна подводница-газовоз, докато Maersk съобщи за проект, свързан с ядрената енергия за задвижване на контейнеровози. Също през 2024-а година бе създаде нова глобална организация, работеща за развитието на този тип технологии и внедряването им в търговското корабоплаване.