Реалистичният брой на корабите, изложени на риск от разследване и подлагане под санкции, е почти два пъти по-голям от определения към момента „сенчест флот“, осъществяващ превоз на горива с произход от Руската федерация. Това се твърди в анализ на Ambrey, базиран на сравнително проучване на корабите, които посещават две големи руски пристанища за износ на суров петрол за шест месеца през миналата година.
Съединените щати въведоха няколко кръга от санкции срещу Русия в отговор на войната в Украйна. Тези мерки включваха налагане на ограничения върху руския петрол и газ. В сътрудничество с Г-7, ЕС и Австралия през декември 2022 г. беше определен ценови таван от 60 долара за барел за руския петрол. Санкциите бяха насочени към дружества и корабите, участващи в превоза на руски петрол над горната граница на цената. Режимът на санкции продължи да се разширява и достигна своята кулминация през януари 2025 г. Последно в санкционните списъци бяха включени 183 танкера, които бяха характеризирани от САЩ като част от „тъмния/сенчестия флот“.
Докато терминът “тъмен/сенчест флот” е подложен на дебати и обсъждания, в изследването на Ambrey се твърди, че мащабът на този флот покрива само една трета от руския износ на суров петрол. Всички танкери, които посещават съоръжения за износ на руски суров петрол, имат пред себе си реалистичен най-лош сценарий да бъдат разследвани за налагане на последващи санкции.
Анализаторите извършват сравнителни преглед на кораби, определени от пазара като „сенчест/тъмен флот“, с такива, които не са в този списък, но са посещавали руските терминали за суров петрол в Уст-Луга и Новоросийск на Черно море. На тези две пристанища се пада значителна част от руския износ на суров петрол по море.
През шестте месеца на 2024 г. от всички кораби, посетили тези терминали – 125 танкера са обявени за част от „сенчестия флот“, а други 246 танкера не са.
Компанията твърди още за значителни прекъсвания и/или смущения на данните от AIS в Йонийско море и залива Лакония сред „сенчестия флот“. Почти всички наблюдавани танкери са били с изключени системи в тези води.
От извадката на тези кораби, които не са обозначени като част от „сенчестия/тъмния флот“, анализ на скоростта им показва, че 17% са били в тези води след товарене в двата руски експортни терминала и то за достатъчен период от време, за да са извършвали STS-операции.
Средната възраст на корабите от „сенчестия/тъмния флот“, които са разгледани в проучването, е била 18 години. Няма значителна разлика във възрастта на танкерите, които са посещавали руски пристанища и не са били обозначени като част от „сенчестия флот“.
Анализът на Ambrey показва, че една трета или повече от общия танкерен флот на 18 флагове е определен като част от “сенчестия флот”. 69% от танкерите, които също са посещавали Новоросийск и Уст-Луга и не са били обозначени като част от „сенчест/тъмен флот“, са плавали под удобен флаг. Други 20% от тях пък са плавали под руски флаг.
Ambrey предполага в своето изследване, че действителният брой танкери, изложени на риск от разследване и санкции, може да бъде значително по-висок от по-ранните предположения, че около 800 танкера са част от т.нар. “сенчест флот”. Въз основа на флаговете и търговското поведение, “сенчестият флот” може разумно да се оцени на между 1050 и 1400 кораба, твърдят анализаторите на компанията.