Около 200 търговски кораба са обработвани месечно в морските пристанища на Украйна през миналата година, което показва значително стабилизиране на морската търговия. 2024-а бе първа пълна година от действието на т.нар. “временен” морски коридор, който бе обявен от властите в Украйна след разпадането на Черноморската инициатива с посредничеството на ООН, която действаше от август 2022 г. до юли 2023 г. По действащия коридор, за разлика от сделката за зърнени товари, има неограничен износ и внос без ограничения на товарите.
През цялата 2024 г. в пристанищата Черноморск, Южний или Одеса са влезли общо 2705 кораба. През 2023 г. и 2022 г. цифрите са съответно 759 и 1028, според Lloyd’s List Intelligence. Поредицата руски удари по украинските терминали в Одеса през октомври, в резултат на които бяха поразени най-малко четири търговски кораба, не възпряха корабоплаването до пристанищата на страната.
Докато търсенето на черноморските пристанища на Украйна е било стабилно през цялата година, в по-малките пристанища на страната – по река Дунав – обемът на трафика е спаднал до нива, които не са наблюдавани от първото нахлуване на Русия. Речните пристанища на Дунав почти не функционираха от началото на войната през февруари 2022 г., но усилията за модернизиране на инфраструктурата, подобряване на логистиката и увеличаване на оборота бяха приоритизирани, когато те бяха единствената възможност за морска търговия до договарянето на сделката за зърното.
Въпреки успехите на Украйна в улесняването на морската търговия в зоната на конфликт, значителен капацитет е бил загубен от пристанищата, които са затворени или вече са под контрола на Русия.