Работна група на Международната морска организация (IMO) постигна напредък в преговорите за намаляване на парниковите газове от корабоплаването, съобщиха пред Maritime.bg от организацията. Страните изразиха готовност да продължат да търсят общи позиции в преговорите за нови задължителни мерки за намаляване на емисиите на парникови газове от международното корабоплаване.
Международните усилия за ограничаване на емисиите на парникови газове от корабоплаването направиха крачка напред, след като Междусесийната работна група на IMO за намаляване на емисиите приключи последния си кръг от дискусии в петък. Стратегията на IMO за намаляване на емисиите на парникови газове задължава държавите членки да приемат средносрочни мерки в края на 2025 г., включително: технически елемент, основан на стандарт за корабните горива, регулиращ поетапното намаляване на интензивността на емисиите на парникови газове на горивата, както и икономически елемент въз основа на механизъм за ценообразуване на морските емисии на парникови газове.
Междусесийната работна група продължи обсъжданията на предложенията за тези мерки, като използва за основа проектотекста за „Рамка на IMO за нулеви нетни емисии“, договорен на последното заседание на Комитета за опазване на морската среда MEPC 82. Този проектотекст обединява информация и предложения от държавите-членки и международните организации относно възможните изменения, които трябва да бъдат направени в Международната конвенция за предотвратяване на замърсяването от кораби (MARPOL, приложение VI).
Целта на обсъжданията тази седмица беше да се доразвие и рационализира проектът за изменения на приложение VI към MARPOL.
Основните теми, които бяха разгледани, включват глобалните правила за интензивността на корабните горива, структурата на икономическия механизъм, организационните и оперативните аспекти на предложения „Фонд за нулеви нетни емисии на IMO“, изплащането на приходите и потенциалните въздействия върху продоволствената сигурност.
Работната група се съгласи да продължи да разглежда всички предложения за икономически елемент (механизъм за ценообразуване на емисиите на парникови газове) и призна потенциалните „мостови варианти“, предложени от някои държави членки. Ще продължат усилията за определяне на измененията на приложение VI към MARPOL, които биха могли да бъдат одобрени с консенсус на следващата сесия на Комитета за опазване на морската среда (MEPC 83) на 7-11 април 2025 г., казаха още от IMO.
Делегациите потвърдиха отново ангажимента си да продължат да проучват възможните начини за сближаване на позициите си и намиране на общ път.