NorthStandard, CORE POWER и Lloyd’s Register призоваха Обединеното кралство да предприеме действия по отношение на морската ядрена енергия. В нов анализ, разработен от трите институции, се предлага рамка в подкрепа на развитието в Обединеното кралство на усъвършенствани, безопасни, малки ядрени реактори като надежден и мащабируем морски източник на енергия с нулеви емисии.
Според нов доклада Обединеното кралство е в добра позиция да оглави безопасното разработване и внедряване на нови системи за ядрена енергия за търговски кораби и плаващи ядрени електроцентрали (FNPP).
Технологичната компания CORE POWER, глобалният морски застраховател NorthStandard и доставчикът на професионални морски услуги LR публикуваха съвместно доклада “Усъвършенствана морска ядрена технология: уникална възможност за Обединеното кралство”. В него определя политическа рамка за правителството на Обединеното кралство в подкрепа на внедряването на усъвършенствани малки ядрени реактори на търговски кораби и ПлАЕЦ.
Министерството на транспорта следва да включи корабоплаването с ядрени двигатели и АЕЦ в актуализирания План за чисто корабоплаване и в дългосрочната ядрена стратегия, се посочва в доклада.
Понастоящем световното корабоплаване зависи от изкопаеми горива за близо 99% от потреблението си на енергия, но Международната морска организация (IMO) се стреми емисиите на парникови газове в него да достигнат нулеви стойности до 2050 г. Въпреки това алтернативните горива (включително биодизел, метанол, водород и амоняк) са изправени пред сериозни предизвикателства, свързани с разходите, производството, транспорта и експлоатацията.
В предговора към документа лорд Маунтеванс коментира: „Обединеното кралство разполага с уменията, експертния опит и историята на иновациите, за да оглави развитието на корабоплаването с ядрени двигатели. Като използваме десетилетния си опит с малки реактори за Кралския флот, можем да декарбонизираме морския транспорт, да създадем работни места и да укрепим позицията на Великобритания като световна сила в областта на чистата енергия.“
На COP 28 Обединеното кралство пое ангажимент да утрои капацитета за производство на ядрена енергия. Пътната карта за гражданската ядрена енергетика до 2050 г., публикувана от предишното правителство, предвижда ядрените технологии – от усъвършенствани малки модулни реактори (A-SMR) до големи ядрени централи – да бъдат част от енергийния микс на Обединеното кралство. Тези нови, безопасни и усъвършенствани ядрени технологии с модулен дизайн, които позволяват лесно производство и регулаторни процеси на одобрение, дават възможност за драстично повишаване на енергийната ефективност на световното корабоплаване. Участието на NorthStandard в новия документ отразява ролята, която застрахователната индустрия ще играе в бъдещите ядрени операции в гражданското морско пространство, особено за покриване на отговорността на корабособствениците.
Пол Дженингс, управляващ директор на NorthStandard, коментира: „Възможността за търговско застраховане на кораби с ядрено задвижване ще бъде жизненоважна за успеха на въвеждането на ядрената енергетика в морския транспорт. Важно е правителствата да разберат необходимостта от конвенция за гражданска морска ядрена отговорност в рамките на IMO и да работят за създаването на подходящ режим на отговорност.“
Според доклада с правилните инвестиции и политики Обединеното кралство може да развие индустрия на стойност няколко милиарда лири. В допълнение към нулевото замърсяване, корабите с ядрени двигатели няма да разчитат на брегово захранване в пристанищата и дори биха могли да подават електроенергия в мрежата.
Ядрени електроцентрали могат да се използват и за облекчаване на проблемите, свързани с бреговото захранване и скъпите връзки с националната мрежа на Обединеното кралство.
Основателят и главен изпълнителен директор на CORE POWER, Микал Бьо, заяви: „Историята показва, че никога не е имало велика военноморска сила, която да не е била и велика морска сила. Морската ядрена енергетика е катализаторът, който може да обърне траекторията на британския корабоплавателен сектор, създавайки уникална конкуренция на китайското корабостроене и океански транспорт. Обединеното кралство от векове е в центъра на световното корабоплаване и този доклад потвърждава, че морската ядрена енергетика е не само необходима за драстично подобряване на енергийната ефективност на корабоплаването, но и икономическа възможност на стойност 2,5 трилиона паунда. С течение на времето цената на бездействието далеч ще надхвърли цената на това да бъдем шампиони на този бързо развиващ се пазар.“
Коментирайки представянето на изследователския документ, Анди Маккеран, главен търговски директор на LR, заяви: „С напредването на ядрените технологии към морски приложения, включително плаващи атомни електроцентрали, глобалното регулаторно съгласуване е от решаващо значение. Съществуващите рамки трябва да бъдат актуализирани, за да отразяват съвременните конструкции на реакторите и оперативните нужди. Обединеното кралство разполага с експертния опит, за да ръководи тези усилия в IMO и в Международната агенция за атомна енергия (МААЕ), като постави основите на безопасно, застраховаемо и мащабируемо корабоплаване с ядрени мощности.“
Заедно CORE POWER, NorthStandard и LR имат за цел да разширят потенциалната роля на безопасната и устойчива ядрена технология в морската индустрия на следващата Международна седмица на корабоплаването в Лондон (LISW) през септември 2025 г.
Вижте документа тук:
Advanced_Maritime_Nuclear_Report