След година на нормализиране на транспортната и логистичната индустрия през 2023 г., следваща пандемията COVID, през 2024 г. бе наблюдавано повишено търсене на морски контейнерни превози. Макар и подкрепен от по-силния от очакваното ръст на световната търговия и възстановяването на запасите, глобалният капацитет беше изправен пред негативен шок от геополитическото напрежение. Това посочва френският гигант CMA CGM в съобщение, изпратено до Maritime.bg, с което обяви финансовите си резултати за изминалата година.
През цялата 2024 г. световният морски транспорт беше нарушен от голямото напрежение в Червено море и Аденския залив, което принуди корабите да избягват района и да избират алтернативен маршрут през нос Добра надежда. Това се отрази на ефективния капацитет, а очакваното увеличение на митата възпрепятства плавността на световната търговия през 2024 г.
В тази обстановка, която се оформяше от конфликтите в Близкия изток и Украйна, CMA CGM демонстрира своята гъвкавост, като оптимизира разполагането на флота, маршрутите за превоз и управлението на товарите, като същевременно подобри ефективността на веригата за доставки и контролира разходите.
През 2024 г. CMA CGM продължи да инвестира в индустриалните си активи и да прилага стратегията си за енергиен преход, като модернизира флота си с по-ефективни кораби. През 2024 г. CMA CGM прие доставката на 12 нови кораба, задвижвани с втечнен природен газ (LNG). За да постигне нулеви въглеродни емисии до 2050 г., CMA CGM инвестира близо 20 млрд. щатски долара за поръчка на кораби, задвижвани с втечнен природен газ и метанол, и до 2029 г. ще разполага със 153 кораба, способни да използват нисковъглеродни горива (биогаз, биометанол и синтетични горива). В бъдеще разнообразието от технологии и наличието на по-екологични горива, като биометан или биометанол, ще останат основно предизвикателство за групата CMA CGM и индустрията.
През 2024 г. CMA CGM продължи да укрепва и позициите си в пристанищната инфраструктура с мрежа, която сега включва 60 пристанищни терминала в 30 държави. През септември компанията подписа споразумение за придобиване на около 48% от Santos Brasil, водещ оператор на пристанищна инфраструктура в Бразилия и собственик на най-големия контейнерен терминал в Южна Америка. Сделката все още подлежи на обичайните регулаторни одобрения.
През 2024 г. френският конгломерат подписа споразумение за съвместно партньорство с Marsa Maroc за експлоатация на част от контейнерния терминал Nador West Med и откри терминала Khalifa в Абу Даби, което засили позициите на CMA CGM в Близкия изток – ключов център за международна търговия.
Тези инициативи отразяват амбициозната стратегия на Групата CMA CGM за развитие на инфраструктурния портфейл в подкрепа на развитието на нейните корабни линии.
Приходите на CMA CGM за цялата 2024 г. възлизат на 55,5 млрд. щатски долара, което представлява увеличение от 18,0% на годишна база и се дължи на резултатите от дейността в областта на контейнерните превози.
EBITDA възлиза на 13,4 млрд. щатски долара, което представлява марж от 24,2%, увеличен с 5,1 пункта спрямо предходната година.
Балансът на компанията остава стабилен, което ѝ дава възможност да гледа уверено напред към 2025 г. – година, която ще бъде оформена от геополитическа и пазарна несигурност, пише още в съобщението.
През годината са превозени общо 23,6 милиона TEU, което е със 7,8% повече в сравнение с 2023 г., благодарение на устойчивото търсене. Приходите от контейнерните превози са се увеличили с 16,2% на годишна база до 36,5 млрд. щатски долара. EBITDA от тази дейност възлиза на 11,2 млрд. щатски долара в сравнение със 7,4 млрд. щатски долара година по-рано.
За 2025 г. се очаква стабилен световен икономически растеж от около 3%, предвиждат още от френския конгломерат.
Въпреки това перспективата за по-високи мита, обявена в Съединените щати, може да окаже въздействие върху търговията и да доведе до реорганизация на глобалните вериги за доставки в средносрочен план. Освен това доставките на нови плавателни съдове, съчетани с евентуално развитие на ситуацията в Червено море, ще бъдат решаващи фактори за формирането на пазара. В тази среда CMA CGM остава предпазлива и обръща голямо внимание на променящата се икономическа и геополитическа ситуация, като същевременно остава уверена в способността си да преодолее цикъла, благодарение на своята бизнес диверсификация и финансова стабилност, коментират още от компанията.