Съединените щати планират да налагат такси за акостиране в американски пристанища на всеки кораб, който е част от флот, включващ построени в Китай плавателни съдове или плаващи под китайски флаг, и ще настояват съюзниците да действат по същия начин или да бъдат изправени пред ответни мерки, се посочва в проект на изпълнителна заповед. Администрацията на президента на САЩ Доналд Тръмп изготвя проекта на изпълнителната заповед в опит да съживи местното корабостроене и да отслаби хватката на Китай върху световната корабоплавателна индустрия.
Решаването на проблема с нарастващото господство на Китай в моретата и намаляването на военноморския капацитет на САЩ е рядка точка на консенсус между американските законодатели от Републиканската партия и Демократическата партия, пише Ройтерс. По данни на Центъра за стратегически и международни изследвания китайските корабостроителници строят над 50% от всички новоприети кораби в световен мащаб годишно, в сравнение с едва 5% през 1999 г.
Това увеличение е за сметка на корабостроителниците в Япония и Южна Корея. Американското корабостроене достигна своя връх през 70-те години на миналия век и сега представлява много малка част от глобалния сектор.
В проекта на изпълнителна заповед от 27 февруари, прегледан от Ройтерс в четвъртък, се предлага таксите да се налагат на всеки кораб, който влиза в пристанище на САЩ, „независимо от това къде е построен или плава под техен флаг, ако този кораб е част от флот, който включва кораби, построени от или плаващи под флага на КНР (Китайската народна република)“.
Документът се основава на предложението на Търговската служба на САЩ (USTR) от миналия месец за налагане на такси в размер до 1,5 млн. долара на построените в Китай плавателни съдове, влизащи в пристанищата на САЩ, след проучване на нарастващата доминация на Китай в световното корабостроене, морския сектор и логистиката.
Основната разлика е, че проектът за изпълнителна заповед не включва формулировката на USTR, според която новите пристанищни такси за флотилиите ще се налагат, когато построените в Китай кораби съставляват 25% или повече от състава им. Освен това в него не се посочва стойността на тези такси в долари, нито начинът, по който те ще се изчисляват.
Планът би могъл да доведе до значителни разходи за големите контейнерни превозвачи, включително китайската COSCO, швейцарската MSC, датската Maersk и тайванската Evergreen Marine, както и за операторите на кораби, които превозват насипни товари, горива и автомобили.
Главният изпълнителен директор на MSC Сорен Тофт заяви по-рано тази седмица, че най-големият контейнерен превозвач в света може да посещава по-малко пристанища в САЩ, за да ограничи излагането си на новите такси.
Заплаха от ответни мерки
Проектът за изпълнителна заповед също така призовава американските служители да ангажират съюзници и партньори да въведат подобни мерки или да рискуват ответни мерки. Според проектозаповедта САЩ ще наложат мита и върху китайското оборудване за обработка на товари „Националната сигурност и икономическият просперитет на Съединените щати са допълнително застрашени от нелоялните търговски практики на Китайската народна република в секторите на морското дело, логистиката и корабостроенето“, се казва в проекта на заповед.